Svarte haner og ville griser

en mat- og vinreise i Chianti

av (forfatter), Bibbi Børresen (forfatter), Fredrik Skavlan (illustratør) og Tom Karlsen (illustratør).

Aschehoug 2005 Innbundet

I boken skildrer forfatterne en mat og - vinreise gjennom Chianti i Toscana. Leseren følger reisen gjennom det italienske landskapet blant drueranker og i livlige samtaler i kjøkkenet og rundt matbordet. Med oppskrifter, faktainformasjon og register.

Sommeren 2004 la Klaus Hagerup og Bibi Børresen ut på en mat- og vinreise gjennom Chianti, et vindistrikt i Toscana, sammen med Fredrik Skavlan som tegner og Tom Karlsen som fotograf.
Resultatet er blitt en rikt illustrert bok med en svært humoristisk skildring av alle viderverdighetene som inntraff underveis - fra den ene vinprodusenten til den andre, fra spisested til spisested - ført i pennen av Klaus Hagerup. Videre gir boken, gjennom de mange faktatekstene som Bibbi Børresen har skrevet, innsikt i maten og vinen i Chianti Classico-området.
Gjennom humor og fakta, tekst og tegninger - og ikke minst flotte bilder - får vi i denne boken et levende og underholdende innblikk i en fantastisk rik vin- og matkultur.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203231124

EAN 9788203231124

Omtalt sted Italia

En mild vind slo imot meg. Duften av Chianti. Oregano, mynte og salvie som minner om den friske lukten av sevje i nykuttede bjerkekvister om våren hjemme. Persille med en frisk eim av nyslått høy. Krydret basilikum og rosmarin som velter seg som svære busker nedover murer og terasser, med en duft av nåletrær når du stryker hånden over greinene, og fennikelen, med sin duft av anis. Fennikelen som vokser vilt i Toscana, og som står plantet som roser for enden av vinrankene på markene til Fattoria di Felsia.

Det finnes en del bøker som har et spesielt fokus på mat og drikke.
Kulinarisk litteratur, rett og slett.

Ikke kokebøker - selv om mange av bøkene inneholder også matoppskrifter.

Her er det altså snakk om skjønnlitteratur som leses med vann i munnen og en anelse av deilige dufter i nesen...

Helst vil jeg ha bøker på norsk på denne listen, men unntak kan taes til vurdering.

Takk til alle som kommer med velsmakende forslag!

Bon appétit! Enjoy! Vel bekomme! Hyvää ruokahalua! ¡Buen provecho!
Bom apetite! Vælgagnist! Jó étvágyat! Verði þér að góðu!
Dobrú chuť !
Ith gu leòir! Bonum appetitionem! Selamat makan! Kia mākona!

Matbøker til pur glede - for gane og øyne.

• "Gylne dager og dype viner - en mat- og vinreise i Veneto" av Klaus Hagerup
  • "Lykke i Piemonte - en mat- og vinreise" av Klaus Hagerup