Svarte får

kriminalroman

Gyldendal 2011 Heftet

Den bergenske privatdetektiven Varg Veum får to oppdrag i hendene. Han skal prøve å finne en ung kvinne som er blitt borte i byens narkomiljø, og han tar opp kampen mot fremmedpolitibyråkratiet på vegne av en svart sørafrikaner som er nektet forlenget oppholdstillatelse. Snart krysser sporene i de to sakene hverandre. Dette er den sjette boka om Varg Veum. Romanen er filmatisert.

ISBN13 9788205415775

EAN 9788205415775

Serier Gyldendal krim Varg Veum (6)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Bergen

Spennende handling, og godt preget av tiden den er skrevet i, med telefonsvarer som en nyvinning og oppsøkende virksomhet skal man ha tak i noen. Mye humor, men litt mye "dødtid" likevel.

Jeg er kommet i den alderen at jeg trives best i dempet belysning .

Jeg stakk hjemom og skiftet til tørre sko og rene bukser, fant fram en ny skjorte fra skapet og et slips. Fremmedpolitiet ville like. I hvitt rødt og blått.

Noen timer senere hadde natten fanget meg inn, og neste morgen er alltid en nyhet. Om den er god eller dårlig, vet du ikke før du har fått den.

Det var en håndfull år siden sist jeg hadde sett henne. Av praktiske grunner hadde det meste av kommunikasjonen mellom oss foregått gjennom telefonen, og etter en syrlig replikk for noen år siden hadde jeg prøvd å ikke ringe oftere til henne enn nødvendig. Men nå hadde hun altså selv bedt om å få komme å treffe meg, og det var neppe for å vise meg telefonregningen sin.

Novembers matte lys lå som en hinne over landskapet, og ingen smektende fiolintoner lokket seterjenter frem fra sine søndagsgjemmesteder. Men så var det også tirsdag.

Krim og politietterforskning

• "Den femte passasjeren" av Gunnar Staalesen