Svart himmel, svart hav

Gyldendal 2007 Innbundet

I mai 1453 ble Istanbul erobret av Sultanens hær. En maidag i 1977 er hundretusener av Istanbul-borgere på vei til Taksim-torget for å feire 1.mai og ta byen sin tilbake. Boka forteller om opptakten til en revolusjon og en kontrarevolusjon som kom til å prege Istanbul og dens innbyggere i lang tid. Samtidig handler den om en ung manns oppvekst og hans første møte med kjærligheten. Forfatteren er debutant.

Medrivende og klokt om oppvekst, om seksuell og politisk oppvåkning, om kamp og troen på en bedre verden, og, ikke minst, om byen Istanbul. Veien gjennom den bysantinske akveduktens arkader leder til Taksim-torget, og er trolig den samme veien Sultanens stolte hær marsjerte da de erobret Istanbul en maidag i 1453. Fem hundre og tjuefire år senere .; i 1977 .; strømmer hundretusener av mennesker til torget for å feire 1. mai og ta byen tilbake. De vet ennå ikke at bak bymurene lurer en mye sterkere fiende enn de kunne forestille seg. Dette er opptakten til en revolusjon og en kontrarevolusjon som kom til å prege storbyen i lang tid .; og gjøre uutslettelige inntrykk på menneskene som befolker den. Svart himmel, svart hav er en oppvekstroman og en hyllest til byen Istanbul. Det er en mørk roman . ikke fordi den mangler glede eller optimisme, men fordi den får oss til å se paralleller til verden i dag og forstå hva som kan skje når tyranner tilslører lyset. Anmelderne mener:"Miljøet er overtydande skildra både på gata og bak murane. Legg så til at språket er variert og presist, og konklusjonen er klar: debutant Celasin er ein verdig prisvinnar"Marta Norheim, NRK

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205374003