Svart elfenben

Damm 2005 Innbundet

Jeg-personen blir med kameraten Sam til Elfenbenskysten for å lete etter moren som han ikke har hørt noe fra på syv år. Riktignok er han klar over at det ikke akkurat er sydenferie de skal på, men det kan vel ikke være så ille at folk skyter i gatene? Eller er det det? Kanskje han skulle blitt igjen i Paris da han hadde sjansen. Sam tar han med på en reise i et land hvor en flaske cola er mer verdt enn et menneskeliv og hvor barn lærer å bruke et våpen før de lærer å lese og skrive.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788204113139

EAN 9788204113139

Omtalt sted Liberia

Tildelt litteraturpris Brageprisen Barne- og ungdomsbok 2005

Boken passer for ungdom og kanskje noen voksne. Det er en spenningsbok som handler om at Sam skal finne moren sin. De drar derfor til elfenbenkysten og begynner spenningen.
Boken ville jeg gitt en firrer fordi jeg synes det er ganske bra. Jeg synes at hvis du er mellom 12-17 år bør du lese den.

Svart elfenben
Forfatter: Arne Svingen
Utgiver: Cappelen Damm
Utgivelsesår: 2005
Priser: Brageprisen 2005
"Svart elfenben" er en bok om vennskapet mellom fortelleren og Sam, og deres reise gjennom Afrikas mørke sider for å finne moren til Sam. Vennskapet blir satt på prøve i et Afrika der unger lærer å drepe før de lærer å lese, et Afrika der et menneskeliv er verdt mindre enn en flaske cola.

Fortelleren er en norsk gutt som har vokst opp i trygge omgivelser i hovedstaten. Livet hans har hatt så å si ingen konflikter, og livet går på skinner. Han møtte Sam da han var 15, en ensom sjel fra Elfenbenskysten, som hadde funnet veien til Norge. Over årene utvikler de et sterkt vennskap, et vennskap som har ingen grenser. Fortelleren føler allikevel at Sams identitet er et lurkende mysterium, han føler det er noe som ligger under fasaden. De snakker aldri om hva som hadde skjedd med Sam før han kom til Norge, det var bare noe som aldri kom opp. Sam konfronterer ham en dag, og han sier at han skal finne moren sin som befinner seg et sted imellom Elfenbenskysten og Liberia. Begge land er i borgerkrig, og selv om fortelleren vet hva det innebærer, men han sier ja uten å nøle. Fortelleren blir mer og mer skeptisk etter hvert som biter av Sams mørke fortid kommer opp, og jakten etter moren tilspisser seg.

Boka er veldig godt skrevet og Arne Svingen får fram følelsen av det fryktinngytende Afrika. Han hadde med referater fra boka ”Mørkets Hjerte” av Joseph Conrad, som beskrev den iskalde stemningen i de små landsbyene i Afrika. Boka var av slaget som man ikke klarte å legge ifra seg, den ene konflikten led alltid til den neste. Selv om man har lest ferdig boka, blir man ikke ferdig med historien, ettersom at det er relativt mange løse tråder. Vennskapet mellom fortelleren og Sam er ubrytelig, og kjærligheten mellom disse to, er en ekstremt stor kontrast i forhold til hva som skjer rundt dem. Dette har blitt en av mine favorittbøker, den anbefales på det sterkeste.

Jeg leste utrolig mye da jeg var yngre. Jeg leser fortsatt bøker som kanskje vil bli kategorisert som ungdomsbøker. Det finnes så himla mye fint. Det er også fint for voksne å lese ungdomsbøker tror jeg, så, ta en kikk.

• "Appelsiner i ingenmannsland" av Elizabeth Laird
  • "Pøbelkomiteen - roman" av Arne Svingen