Svanesøstrene

av (forfatter) og Mette I. Gudevold (oversetter).

Pantagruel 2013 E-bok

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Når en fugl flyr inn i et vindu i Spring Green, Wisconsin, får søstrene Milly og Twiss besøk. Twiss lytter til fuglens hjerteslag og finner ut hva som kan gjøres for å redde den. Milly lytter til hjertets anliggender hos menneskene som har bragt fuglen til dem. De to ugifte søstrene har viet sitt liv til å være reddende engler for fugler og mennesker. Men en gang for lenge siden, sommeren 1947, da visste ikke Milly og Twiss noe om å reparere det brukne og vonde. Det var sommeren faren deres hadde en ulykke, moren endelig kom til en erkjennelse, fader Rice erklærte at Gud ikke finnes og stakk av til Mexico, og Milly forelsket seg i en gutt som het Asa. Men det som likevel var vanskeligst å glemme, skjedde da kusinen Bett kom på besøk fra en by kalt Deadwater, og forandret livene deres for alltid. Rebecca Rasmussens mesterlige debutroman er full av håp og skjønnhet, hjerteskjærende levet liv og offer, kjærlighet og kraften mellom søstre - og byr leseren på vidunderlige overraskelser hele veien. "For en bok! Levende og hjerteskjærende. Jeg elsket den! Magisk." Beth Hoffman, forfatteren av Cee Cee Honeycutts reddende engler. ".Svanesøstrene. er virkelig oppsiktsvekkende bra!" St. Louis Magazine. "Hjerteskjærende ekte om to søstre som er bundet sammen av ubrytelige familiebånd" Publishers Weekly

Forlag Pantagruel

Utgivelsesår 2013

Omtalt tid Etterkrigstiden 2000-tallet

Omtalt sted Wisconsin

Vi møter først søstrene Milly og Twiss som eldre damer, men får etterhvert tilbakeblikk til den fatale sommeren da kusinen Bett kom for å bo hos dem en tid.
Søstrene er svært forskjellige; Twiss er opprørsk, typisk guttejente og hun elsker faren over alt. Milly er rolig, flittig og likt av alle. Likevel er de to søstrene totalt avhengige av hverandre - spesielt da de må stå sammen når familien går i oppløsning.
En sår og stillferdig fortelling.

Akkurat sånne rullegardiner hadde vi på kjøkkenet vårt også! Det de ikke sa, men som Milly snappet opp ut fra tonen de brukte, og ut fra det hun hadde sett i interiørbladene i butikken, var at de ville ha byttet ut opalinlampene med spotskinner med én gang de fikk råd til det. Når de først hadde råd til å kjøpe spotskinner, kunne de koste på seg å være litt sentimentale.

• "Forelsket i Napoli" av Heddi Goodrich
  • "Smaken av honning - en Carson Springs-roman" av Eileen Goudge