Svanesang

Gyldendal 2021 Innbundet

En psykologisk thriller om rikdom, misunnelse og paranoia.

Adrian Svane har bygget opp et suksessrikt eiendomsfirma i Bærum og er familiens patriark. Etter en storstilt feiring av sin 70-årsdag drar han av gårde på den årvisse fjellturen med sin gode venn og forretningspartner Tim Vernon. Men så hører ikke familien mer fra Adrian, og letemannskap blir sendt ut. Tim Vernon blir funnet drept og stygt skamfert i en steinur like ved, og hytta der de oppholdt seg, er blitt rasert innvendig. Adrian selv er sporløst forsvunnet, og familien utsettes for skremmende trusler.
Mens letingen pågår, forsøker sønnen Jonathan å grave i farens fortid i håp om å forstå hva som har skjedd. Han oppdager snart at hans vitale, tilstedeværende far ikke var den personen han utga seg for å være. Det finnes mørke hendelser i farens fortid. Jonathans verden vakler, oppdagelsene han gjør, tvinger ham til å stille spørsmål også om seg selv - hvor han kommer fra og hvem han egentlig er.
Anmelderne mener:
«Frobenius har nemlig en sjelden sans for skrekk og gru, for stemning og atmosfære. I Svanesang avtegner uhyggefølelsen seg med et påtagelig trykk. Her avløser den ene stramme scenen den andre og lar paranoiaen få større og større spillerom. (...) Ja, muligens kan romanen bli stående som årets beste norske psykologiske thriller.»Anne Merethe K. Prinos, Aftenposten
«Det starter bokstavelig talt eksplosivt, før Nikolaj Frobenius senker tempoet og lar refleksjoner rundt identitet, hevnens vesen og konsekvenser bære hans nye og veldreide psykologiske thriller.»Leif Gjerstad, Bok365

ISBN13 9788205540071

EAN 9788205540071