Svalen, katten, rosen, døden

av (forfatter) og Elisabeth Bjørnson (oversetter).

Gyldendal 2005 Heftet

En olivenstein i et smørbrød tvinger tidligere politietterforsker Van Veeteren til å gå til tannlegen. Det betyr at han ikke har tid til å snakke med presten som oppsøker ham for å be om råd. Dessuten skal han på ferie. Presten heter Tomas Gassel og kjenner til en ung kvinnes hemmelighet. Seksten år gamle Monica Kammerle har innledet et forhold til en 39 år gammel mann. Men hun vil avslutte forholdet, mannen har forandret seg. Dessuten gir det henne dårlig samvittighet. Han er nemlig også hennes mors elsker. Da Van Veeteren tre uker senere kommer hjem fra ferie, er presten død. Drept av et tog. Og innen de to kvinnenes skjebner knyttes til prestens, er katastrofen et faktum. Dette er den niende boka om politiet i Maardam.

Presten Tomas Gassel kjenner til en ung kvinnes hemmelighet. Seksten år gamle Monica Kammerle har innledet et forhold til en 39 år gammel mann. Men hun vil gjøre det slutt; mannen har forandret seg. Han er dessuten hennes mors elsker. Tidligere førstebetjent Van Veeteren har ikke tid til å snakke med Tomas Gassel. Da han kommer hjem tre uker senere, er Tomas Gassel død. Drept av et tog. Og innen de to kvinnenes skjebner knyttes til prestens, er katastrofen et faktum.Terningkast 5. «. sterk thriller fra en av Sveriges virkelig store krimforfattere.»Turid Larsen, DagsavisenTerningkast 5. «Spenningen bygges gradvis og mesterlig opp, dette er en av Nessers beste.»Ole Jacob Hoel, AdresseavisenTerningkast 5. «Og igjen oppviser Nesser en utrolig teft for de innviklede mordgåtene med moralfilosofiske undertoner.»Bergens Tidende«Har du først begynt på Håkan Nessers niende, kan du like gjerne slå av mobil og fjernsyn.»Arne Guttormsen, Vårt Land«Helstøpt krim . drivende godt fortalt .»Christopher Hals Gylseth, Dagbladet

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205340367

EAN 9788205340367

Serier Gyldendal krim Van Veeteren (9)

Genre Politi og detektiver Krim

Livet er så fordømt underlig, man merker liksom ikke hva som er viktig og mindre viktig før lenge etterpå. Har man uflaks, er det for sent før man innser det, men ...

Jeg bare elsker loppemarkeder. Spesielt når jeg kan komme en time før stengetid på en søndag og bare fråtse i bøker til en slikk og ingenting, det vil si 6 kroner pr. bok. Kvaliteten på bøkene overrasker meg hver gang, veldig mange av de ser ikke ut til å være leste. Så får jeg bare håpe at jeg får lest de etter hvert. Nesten halvparten av de har jeg hatt på ønskelisten min.
Så lørdag og søndag har jeg vært inne i det vi kansje kan kalle en salig "bokrus." Deilig.

Har begynt å legge merke til hvor mange bøker det er som har dyr i tittelen, Dette fikk jeg lyst til å "forske litt i" Og slik ble denne listen til :) Prøver å holde meg til bøker jeg eier, har lest eller har lyst til å lese. Er så mange, at jeg velger et av hvert dyr.

Her vil jeg gjøre et forsøk på å holde oversikten over de bøkene jeg leser i 2010. Et år hvor forøvrig nyttårsforsettet mitt (eller retter sagt desemberforsettet mitt) var å begynne å ta i bruk biblioteket igjen.

Egentlig bare alt jeg har lest oppigjennom...det som er verdt å nevne riktignok. Hukommelsen min er elendig, så jeg husker sikkert ikke alt en gang=)Mye av dette ble lest sene nattetimer i en liten, blå brakke da jeg jobbet nattevakt som vekter på ubåthavna i Kristiansand, på ferieturer eller under dyna.

• "Førstebetjenten og tausheten" av Håkan Nesser
  • "Tilbakekomsten" av Håkan Nesser