Supermamma, monstermamma

historier om familiekaos og småbarnsliv

Kagge 2008 Innbundet

I denne boka forteller trebarnsmoren Vera Micaelsen om ulike situasjoner som kan oppstå når man har barn i huset. Boka bygger på forfatterens kåserispalte i magasinet Foreldre og barn.

Hvor er det blitt av Supermamma? Hvor er Jesper Juul når du trenger ham som mest? Hvor er det blitt av alle mirakelbøkene som forteller deg hvordan du skal gjøre det i enhver situasjon? Trebarnsmor Vera Micaelsen setter fingeren på de ømme punktene og forteller med latter og humor om de situasjonene vi alle før eller siden kommer opp i når man lever et liv med ett eller flere barn i huset. Her forteller hun om alt fra krangler og forhandlinger om hva barnet skal hete til flaue episoder i ammetåka, om pussige hendelser på kjøpesenteret til underfundige gullkorn fra barnemunn i gitte situasjoner. Det handler om restaurantbesøk og illeluktende bleier, om bilkjøring og masing, om barn, kunst og porno, om karneval og bursdagsfeiringer, om dorullnisser og hverdagsstress for å rekke over alt, om damer med slør og spøkelser, om selvtillit og fasadeløs kjefting, om smukkehelvete og store forventninger, om pinlige episoder og om hvordan du bør hjelpe deg selv før du hjelper barnet.

Forlag Kagge

• "Samtaler" av Jens Stoltenberg
  • "Livslyst - om å møte og mestre motgang" av Anbjørg Sætre Håtun
  • "Min mosters migrene, eller Hvordan jeg ble kvinne" av Hanne-Vibeke Holst
  • "Eksil" av Denise Mina
  • "I Herrens vold - dokumentasjon av vold mot kvinner i kristne miljøer" av Eva Lundgren
  • "Mamma Mø prøver sklia" av Jujja Wieslander
  • "Herskap og tjenere" av Aslak Sira Myhre