Superfreakonomics

den skjulte siden av alt mellom himmel og jord

av (forfatter), Stephen J. Dubner (forfatter) og Øyvor Dalan Vik (oversetter).

Gyldendal 2010 Innbundet

Forfatterne stiller uventede spørsmål til forskjellige årsakssammenhenger i samfunnet og i den enkeltes liv. De undersøker bl.a. kostnadene ved å være kvinne, diskuterer hvorfor selvmordsbombere bør tegne livsforsikring, avslører at folk er både mindre snille og mindre slemme enn man har trodd og ser på den globale oppvarmingen.

Ny bok fra den amerikanske superduoen -- enda frekkere, modigere og morsommere

Med over fire millioner solgte eksemplarer på 35 språk ble Freakonomics en internasjonal sensasjon. I Superfreakonomics følger forfatterne opp suksessen. Her er et vell av spørsmål og historier som utfordrer konvensjonell tenkning om alt fra dagliglivet til vår tids viktigste politiske utfordringer. Hvorfor får kreftpasienter cellegiftkur når det ofte ikke har noen som helst effekt? Finnes det et svar på trusselen om global oppvarming hvis menneskeheten ikke er villig til å redusere levestandarden? Og ikke minst hvorfor har prisen på oralsex falt så drastisk? Med en blanding av fortellerkunst og original tenkning gir Superfreakonomics de overraskende og utradisjonelle svarene.
Steven Levitt (f. 1967) ble i 2003 kåret til USAs mest lovende økonom under 40 år. I 2006 var han på Time Magazines liste "100 People Who Shape Our World". Stephen J. Dubner (f. 1963) er journalist og forfatter. Sammen utgav de den internasjonale bestselgeren Freakonomics i 2005.

ISBN13 9788205401297

EAN 9788205401297

Serie Arena

• "Freakonomics - en ustyrlig økonom endevender etablerte sannheter" av Steven D. Levitt
  • "Det egoistiske genet" av Richard Dawkins
  • "Øyeblikkets tyranni - rask og langsom tid i informasjonssamfunnet" av Thomas Hylland Eriksen
  • "No logo" av Naomi Klein
  • "Fyrsten" av Niccolò Machiavelli
  • "Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt land" av Dag Solstad
  • "Uten en tråd" av Jens Bjørneboe
  • "Thomas F's siste nedtegnelser til almenheten - noveller" av Kjell Askildsen