Super

Aschehoug 2009 Innbundet

Julie har lurt foreldrene sine til å tro at hun skal på sommerleir mens de er på ferie. I en uke skal hun være hjemme alene og gjøre akkurat hva hun vil. Drikke seg full. Ta tatovering. Kjøre bil. Bli kjent med noen nye. Hun blir kjent med Jomar, som nettopp har flyttet inn i naboleiligheten. Sammen med Jomar tør Julie gjøre ting hun aldri har tort før. Men Jomar er ikke den han gir seg ut for å være. Han har hemmeligheter han ikke vil fortelle.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788203250958

EAN 9788203250958

Les den, le, og "se" ting fra en ny vinkel.

Jeg hadde gleden av å få hjelpe til litt med denne boka. Endre Lund Eriksen ga seg selv en skikkelig utfordring...som han bestod med glans.

Hovedpersonen, Julie, har en litt uvanlig situasjon, som jeg syns forfattern har klart å fange på en treffende måte. Selv om handlingen kanskje er litt satt på spissen er dette ei bok du bør lese. Julies funksjonshemming gjør at alle skildringene blir helt spesielle siden boka er skrevet i første person.

Om ikke for annet så les den fordi den er så fantastisk morsom. Hvis du ikke liker tom humor så kan jeg berolige deg med at det er nok dybde. Vi kjenner igjen Eriksens fantastiske evne til å behandle alvorlige temaer og ungdommer i vanskelige situasjoner med varme og humor.

Når det gjelder handlingen vil jeg ikke si mer enn at et bra stikkord er ungdomsopprør. På grunn av Julies situasjon blir dette opprøret noe mer.

Ja, dette er så absolutt ei ungdomsbok, men jeg tror nok mange voksne også vil ha glede av den.

Julie er 14 år, blind og lut lei av å sitte hjemme sammen med den overbeskyttende mora og faren sin. Da foreldrene reiser på ferie lurer hun dem til å tro at hun drar på sommerleir.
Det hun egentlig gjør er å bli hjemme alene og treffe den nye nabogutten. Sammen legger de ut på en kort ukes eventyr hvor de skal krysse av ting Julie vil gjøre, som f.eks kysse, drikke og tatovere seg. Men plutselig tar den spennende flørten en ny vending da Julie oppdager at Jomar ikke forteller henne sannheten og det begynner å gå opp for henne at hun har viklet seg inn i en ungdomsgjeng der folk går med kniv og sloss.
Jeg likte boka godt og Lena Kristin Ellingsen leser imponerende bra!
Anbefales til ungdomstrinnet.

• "Rookie" av Stein Morten Lier
  • "Picassokvinnen" av Taran L. Bjørnstad
  • "En terrorist i senga" av Endre Lund Eriksen
  • "Anda i ødemarka - basert på en sann historie" av Ragnar Aalbu
  • "Førstemann som pissa på månen - basert på en sann historie og noen løse rykter" av Endre Lund Eriksen
  • "Primitive pungdyr" av Arne Svingen
  • "Alt jeg sier er sant" av Lisa Bjärbo