Summen av små ting

fra symaskin til selfiestang 25 ting som har forandret Norge

Kagge 2018 Innbundet

Norges nyere historie fortalt gjennom 25 ting.

Journalist og forfatter Hege Duckert gjenskaper vår nære historie gjennom 25 hverdagsobjekter som har påvirket oss fra jappetiden på åttitallet og frem til i dag. Tingene og vanene sniker seg usett inn i livene våre. Når begynte vi å ta med oss pappbegre med kaffe på bussen? Hvorfor spiser vi taco på fredager og pizza på lørdager? Hva ville vi trodd om en statsminister med selfiestang for bare noen få år siden? Bak fortellingene om helt konkrete ting som Kim Frieles brudekjole, Anne-Kat Harlands vin og Jens Stoltenbergs sykkelhjelm, ligger større endringer i det norske samfunnet: åpenhet, likestilling, oljerikdom og høyt forbruk. Hege Duckert har funnet frem til tingene som har preget oss, og som de fleste vil huske med et smil, fordi de er blitt en del av hverdagen var. Sammen danner de en annerledes norgeshistorie.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2018

ISBN13 9788248922001

EAN 9788248922001

Omtalt tid 1990-1999 2000-2009 2010-2019

Kan anbefale denne! Eg har ledd høgt, blitt rørt til tårer, men mest av alt nikka gjenkjennande og humra lett innimellom. Hege Duckerts bok "Summen av små ting. Fra symaskin til selfiestang. 25 ting som har forandret Norge" er norsk samtidshistorie frå dei siste 30 åra sett via kjende personar, og ein ting for kvar person. Kvar ting representerer ei endring som har skjedd i samfunnet vårt.

Her er blant andre historia om Erna Solbergs selfiestong, om Bård Tufte Johansens kyllingdrakt og om Ketil Stokkans mobiltelefon. Frå sistnemnde historie kjem denne vesle smakebiten i omtalen av den mellom fem og ti kilo tunge mobiltelefonen Stokkan fekk frå Nokia før den internasjonale finalen i Melodi Grand Prix i Bergen i 1986:

"Hvem trodde han egentlig kom til å ringe?
30 år senere eier 98 prosent av nordmenn over sju år en mobiltelefon. Vi kan ikke huske hvordan det var å stå på venteliste for å få telefon hjemme og i kø for å få tildelt summetone."

Eg liker godt at Duckert samanliknar samtid og fortid, gjerne òg fortid lenger tilbake enn tingen og personen som vert omtala representerer.

Hege Duckert skriv svært godt, interessant, til ettertanke og innimellom òg humoristisk. Kapitla er på mellom åtte og tolv sider, og boka er lettlesen utan å framstå som ein "lettvektar" av den grunn.

• "Reformasjonen - den store historien" av Frank Aarebrot
  • "Norsk kvinnehistorie på 200 sider - fra forsørgede fruentimmer til skamløse jenter" av Hege Duckert
  • "Mens jeg har dere her, eller Om det å bli gammel" av Tor Åge Bringsværd
  • "Stikk i strid - ein biografi om Einar Førde" av Frank Rossavik