Styrearbeid

en håndbok for ansatte i selskap og konsern

Gyldendal akademisk 2005 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Boka tar for seg aksjeselskapets styrende organer og forholdet mellom disse, med vekt på styrets oppgaver og praktisk styrearbeid i enkeltselskaper og konserner. Formålet med boka er å gi ansattes representanter et bedre utgangspunkt for å delta i styret på vegne av de ansatte. Boka henvender seg først og fremst til ansattevalgte styrerepresentanter, men kan også være aktuell for tillitsvalgte og andre ansatte i privat og offentlig virksomhet. Vedlegg: representasjonsforskriften. Har litteraturliste og stikkordregister.

Boka omhandler først og fremst aksjeselskapets styrende organer og forholdet mellom disse, med vekt på styrets oppgaver og praktisk styrearbeid i enkeltselskaper og konserner. Andre selskapsformer, som helseforetak og europeiske selskaper, omtales også. Aktuelle spørsmål som tas opp, er blant annet.: Når og hvordan kan de ansatte kreve styrerepresentasjon? Hva når selskapet er en del av et konsern? Hvordan gjennomføres valgene? Når er et styremedlem inhabil? Hvordan lage en styringsinstruks? Når bør det pålegges taushetsplikt? Hva er styrets og tillitsvalgets rolle i endringsprosesser? Hvordan kan man bidra til utviklingen av etiske spørsmål som bedriftenes samfunnsansvar (social corporate responsibility) og eierstyring av selskapsledelse (corporate governance)?De ansattes lovbestemte interesserepresentasjon forutsetter at styret og selskapets administrasjon gir de ansattevalgte mulighet til å ivareta de ansattes interesser. Formålet er å gi de ansattes representanter et bedre utgangspunkt for å delta i styret.Boka henvender seg først og fremst til ansattevalgte styrerepresentanter, men er vel så aktuell for tillitsvalgte og andre ansatte i privat og offentlig virksomhet. De ulike temaer og områder er forsøkt framstilt uten særlige krav til forhåndskunnskap om jus.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2005