Stridig

fortellinger

Oktober 2004 Innbundet

Boka er en samling fortellinger der ulike skikkelser kommer til orde. Den handler om å skrive og tenke, om kvinnelig og mannlig, om politikk og litteratur, om seksualitet og tenkning. Gjennomgangsskikkelsen heter Rita, som også var hovedpersonen i forfatterens forrige bok Rita blir forfatter (2002).

"Stridig" er en samling fortellinger der ulike skikkelser kommer til orde. Gjennomgangsskikkelsen heter Rita, og vil for mange være kjent som hovedpersonen i forfatterens forrige bok Rita blir forfatter. De ulike tekstene er selvstendige fortellinger, lekende og utprøvende i formen, slik at de i blant nærmer seg både dramatikken og essayistikken. Boken handler om å skrive og tenke, om kvinnelig og mannlig, om politikk og litteratur, om seksualitet og tenkning, og anvender bl.a. forfattere som Charlotte Bronté, Jean Rhys, Virginia Woolf og Sarah Kane som eksempler. "Stridig" er nettopp en stridig, gjenstridig og kontrær bok, en serie poetiske og til dels polemiske tekster.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2004

Hva annet skulle det være? Hva? Å vente seg av det virkelige liv. At noen skulle pisse på henne? Stoppe henne på bussholdeplassen, slå halsen av en flaske, rette den mot ansiktet hennes, rispe, slå og spytte? Dra henne etter håret over asfalten, gjennom vanndammer og hundedrit? Anklage, forlange, klynge henne opp etter veggen i leskuret? Det hadde ikke gjort noen forskjell. Misforståelsen er den samme og tilbyr to poserende strategier for samme søk etter kjærlighet: tomt kvinnelig eller selvplagende, grensesøkende (av typen skjær, stikk og risp til jeg kjenner at jeg finnes, piss meg i trynet til jeg pisser på meg og flyter salig tilbake i barneomsorgen. Der kan jeg begynne på nytt).