Straffen

Gyldendal 1999 Innbundet

I 1845 mottok Knud Bull sin dom i et rettslokale i London: fjorten års straffarbeid i den britiske straffekolonien i Australia. Han ble arrestert for å ha laget falske pengesedler. Seks måneder senere ble han stuet sammen med hundrevis av andre straffanger på fangeskipet «John Calvin». Om bord på den utrangerte skuta ventet måneders helvetesseilas under brennende tropesol. Knud Bull var bror av vår verdensberømte fiolinist Ole Bull, og utdannet kunstmaler. Har litteraturliste.

Like før jul i 1845 mottok en mann sin dom i et rettslokale i London: fjorten års straffarbeid i den britiske straffekolonien i Australia. Mannen ble arrestert for å ha laget «deler av en falsk 100-dollarseddel», som det står i dommen fra Central Criminal Court. Det kom for en dag at han hadde planlagt storproduksjon. Seks måneder senere ble mannen stuvet sammen med hundrevis av andre straffanger på seilskipet «John Calvin». Om bord på den utrangerte skuta ventet måneders helvetesseilas under brennende tropesol. Slik åpner Ragnar Kvams nye bok. Fortellingen om denne nesten ukjente nordmannen, Knud Bull, er dramatisk og gripende. Den henter sin handling fra så ulike miljøer som Bergen tidlig i forrige århundre, London, fangeøya «Norfolk Island», Tasmania og Sydney i Australia. Knud Bull var bror av vår verdensberømte fiolinist Ole Bull, og utdannet kunstmaler. Hans skjebne . i en bok der Kvam utfolder sine fortellerevner til fulle . vil få mange lesere. Alle som ble fascinert av beretningen om Hjalmar Johansen, kan se fram til en ny stor leseropplevelse.

Utgivelsesår 1999

ISBN13 9788205262782

EAN 9788205262782

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Australia

Omtalt person Knud Geelmuyden Bull

Knud bad til Gud den morgenen. Han ba ikke om å få slippe, her på Norfolk Island styrte Price og ikke Gud, han bad om styrke til å tåle smerten. For tålte han smerten, vant han egenverd, og med egenverd kom styrke.

• "En sjøreise til Sibir" av Ragnar Kvam
  • "Havet har meg nå" av Ragnar Kvam