Stråletåka

helse- og miljøforurensningen fra mikrobølgene

av (forfatter) og Ann Kristin Espejord (oversetter).

Z-forlag 2020 Heftet

Helse og miljøskadene fra trådløs kommunikasjon kommer nå raskt høyere opp på den internasjonale dagsorden. Både i Norge og andre land er en rekke saker underveis til retten. Vi snakker om virkninger på alt liv fra mikroorganismer til ozonlaget: Selv NASA har klaget til FNs klimapanel over at mikrobølgenes virkninger ikke er tatt med i regnestykkene.

Susan Pockett er pensjonert forsker (cellefysiolog) med tre bøker og over hundre forskningsartikler bak seg. Hun fikk interesse for temaet for få år siden og gravde seg ned i det. Denne boka er resultatet.

Boka tar spesielt for seg for seg hvordan pulsing - i radioteknologspråket kalt signalmodulering - fra moderne trådløs kommunikasjon er biologisk skadelig, men overses fullstendig av strålevernet. Den blottlegger ICNIRP, stiftelsen bak grenseverdiene, og denne lille organisasjonens krumspring for å unngå å erklære slik stråling for helse- og miljøskadelig. Denne boka kan bli verdifull både for den offentlige debatten, for rettspraksis og for strålevernet.

Den norske oversettelsen er blitt til på dugnad under ledelse av Einar Flydal. Med sin bakgrunn innen telekom og IKT har han over en 10-års periode blitt Norges fremste formidler av forskningsbasert kunnskap om elektromagnetiske felt og helsevirkninger.

Forlag Z-forlag

Utgivelsesår 2020

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.