Stormen

av (forfatter) og André Bjerke (oversetter).

Aschehoug 1970 Heftet

Utgivelsesår 1970

ISBN13 9788203037122

EAN 9788203037122

Genre Klassisk litteratur

Torshovteatret tar i sin oppsetning våren 2016 seg betydelige friheter med originalteksten i Stormen. Den krevende kampen mot klimaendring gjøres til et hovedpoeng, mens Shakespeares helt Prospero enkelt kontrollerer naturen ved hjelp av sine magiske evner. Dermed kan han nedkjempe sin vonde bror og få sitt kongerike tilbake. At han også kan få sin datter Miranda godt gift må sies å være en bonus.

For meg var mine bøker et stort nok hertugdømme! [My library was dukedom large enough].(Første akt, scene 2).

Av same stoffet som draumar blir gjorde av, er vi.

Så mange fagre skapningar! Kor vent er mennesket! Å, fagre nye verd der slike finst!

(Frå dette sitatet henta Huxley tittelen til romanen Brave New World).

We are such stuff
As dreams are made on, and our little life

Is rounded with a sleep

talt av Prospero - akt IV, scene i.

Stephano:

Hysj, uhyre! Fru Line, er ikke dette min pels? For et hell: en pels som henger på line for meg! Et svinehells line-pels! Jeg tror det må være en svinepels!

Fjerde akt, scene 1

Forlaget Hogarth har invitert kjende forfattarar til å skrive kvar si bok inspirert av eit Shakespeare-stykke. Prosjektet sin heimeside.

Pr dato (9. april 2018) ser det ut for at serien skal innehalde 8 bøker, Så får ein sjå om det kjem fleire etter kvart.

Ein liten diskusjonstråd om denne serien er å finne her.

Denne lista er tenkt å innehalde 3 punkt pr Shakespeare-stykke:
1 - Shakespeare-stykket, på norsk dersom det er å finne, subsidiært på engelsk
2 - Hogarth-versjonen på engelsk
3 - Norsk oversetjing av Hogarth-versjonen

Rekkefølga i lista følger publiseringsdatoane frå Hogarth

NB: ...lista er uferdig / under arbeid...
Her er opplista de fleste bøker som representerer innholdet i 'SKODESPEL'-verket utgitt i 1932 og 1933 av Det norske samlaget som består av 10 bind, i Henrik (Grytnes) Rytter si (omstridte...) nynorske språkdrakt.

Senere utgivelser både på bokmål og nynorsk er ofte bygget på denne oversettelsen og jeg er glad for at jeg endelig fikk fatt i alle bøkene etter lang tids leting... og prisen jeg betalte var overkommelig...

Lista vil bli redigert og supplert slik;
...korrigere feil...en ber om innspill via melding - winker etter kyndig hjelp
...legge til i lista --->manglende titler/bøker å legge til jfr: 'Trettandag jol' og 'Likt for like'
...bytte ut engelske titler/bøker i lista ---->til norske-.
...etterhvert--->anskaffe de bøkene jeg mangler av nyere dato der språket er tålelig lesbart...wink .

Innhold i bind I - X:

• VII - Julius Cæsar - Antonius og Cleopatra
  • VIII - Hamlet - Othello
  • IX - Mackbeth - Kong Lear
  • X - Cymberline - Vintersoga - Stormen

Tilgjengelige bøker/titler som tilsvarer innholdet i verket:

Bøkene på denne lista dekker en periode i Vest-Europa på 300 år fra begynnelsen av 1500-tallet til slutten av 1700-tallet. Mye har preg av framveksten av individualisme, rasjonalisme og samfunnskritikk. Forfatterne jeg har lest i det siste driver gjøn med meste, men pakker gjerne - av forsiktighetshensyn - satiren sin inn i fantasifulle utopier, en tidlig form for science fiction. Men her er også bøker som innvarsler et mer humant, tolerant syn på tilværelsen. Forfatterne på 1700-tallet legger gjerne vekt på betydningen av et fantasi- og følelelsliv som ikke lar seg innordne strenge rasjonalitetspåbud. Med andre ord begynnelsen på romantikken.

Nederst på lista finnes en rekke faktabøker som jeg synes har vært nyttige for å se forfatterne og deres bøker i sammenheng med tiden de er skrevet i. Her får du også forklaringen på at det er temmelig tynt med med nordiske forfattere på leselisten min. Holberg og Wessel kommer kanskje med ved et seinere høve. (Skrevet 14.7.2019, redigert 18.2.2023).

Bøker av William Shakespeare - både dei eg har og dei som eg ønskjer meg for å få samlinga komplett

• "Henrik IV - del II" av William Shakespeare
  • "Richard den tredjes tragedie" av William Shakespeare