Store tanker, urolige sinn

21 psykiatriske portretter

Damm 2006 Heftet

Forfatteren tegner psykiatriske portretter av 21 personer og gjennomgår livs- og sykehistoriene deres. Han vurderer om de var sinnssyke eller ikke, og hvilken diagnose som ville vært aktuell i deres samtid og nå. Boka inneholder portretter av gamle norske konger som Harald Hårfagre, personligheter fra den andre verdenskrigen som Adolf Hitler, billedkunstnere som Vincent van Gogh og Edvard Munch, og forfattere som August Strindberg og Amalie Skram. Boka gir også en generell innføring i forskjellige typer sinnslidelser. Har litteraturlister.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788204123749

EAN 9788204123749

Den var interessant og lettlest. Sidene flaug avgarde…! Og ein lærer ein del om diagnostikk av alvorlege psykiske sjukdommar/tilstandar sett frå professjonelt og behandlarmessig ståstad. Forfattaren framstår som litt konservativ/gammaldags i sin "tone" i boka, men likevel sympatisk, kunnskapsrik og ein som veit kva han omtalar. Sjølvsagt er det risikobusiness å fjerndiagnostisera historiske personar i kultur, makt og politikk, men eg synest Retterstøl kjem frå det på ein måte som gjer at boka er grunnlagt på dagens psykiatriske system og vurderingar/oppdelingar. Alt i alt ei spennande bok!

• "Kvar ein fugl - dikt" av Hilde Myklebust
  • "Adolf Hitler - ondskapens karisma" av Laurence Rees
  • "Hva er nyreligiøsitet" av Siv-Ellen Kraft
  • "Verdt å vite fra grunnskolens pensum - samfunnsfag, historie, geografi, naturfag, fysikk, kjemi, biologi" av Håvard Tjora
  • "Vi er våre relasjoner - om tilknytning, traumer og dissosiasjon" av Tor Wennerberg
  • "Verdens levende religioner" av Ingvild Sælid Gilhus
  • "Rosa Luxemburg - en biografi" av Ellen Engelstad
  • "Berøring" av Peder Kjøs
  • "Det finnes ingenting mer livsbejaende enn å være mørkeredd - noveller" av Stig Beite Løken
  • "Meningen med rus" av Øystein Skjælaaen
  • "Skyldig - til det motsatte er bevist" av Roger Pihl