Stoisk ro

livsvisdom for vår tid

Cappelen Damm 2020 Innbundet

Denne boken forklarer hvorfor vi har mye å lære av stoisismen, en filosofisk retning som oppsto i Hellas rundt 300 år f.Kr. I antikken ble stoisk filosofi formidlet i muntlig dialog mellom lærer og elev. I samme ånd inviterer forfatteren til refleksjon over spørsmål som går til kjernen av det å være et menneske. Hva er godt og dårlig for et menneske? Hva er følelser? Hva er visdom? Finnes det en Gud, eller finnes bare Naturen? Filosof Jens Oscar Jenssen tar utgangspunkt i visdomsord, praktiske øvelser og resonnementer som ble utviklet av stoikerne, og viser hvordan deres livsfilosofi kan brukes i et moderne hverdagsliv. Samtidig anskueliggjør han hvor mye vi kan lære av stoikernes tanker om etikk, vitenskap, religiøsitet og psykologi.

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788202655372

EAN 9788202655372

• "Opp av asken - vendepunkter for nasjoner i krise" av Jared Diamond
  • "Kjellermennesker - om populisme og vanskeligheten med å være menneske" av Carsten Jensen
  • "Norske tenkemåter - tekster 2002-2016" av Terje Tvedt
  • "Jeg lever ikke lenger selv" av Kristine Hovda
  • "They both die at the end" av Adam Silvera
  • "Frakoblet - de egentlige årsakene til depresjon - og de overraskende løsningene" av Johann Hari
  • "Skjermhjernen - hvordan en hjerne i utakt med tiden kan gjøre oss stresset, deprimert og gi oss angst" av Anders Hansen
  • "Den odde kvinnen og byen" av Vivian Gornick
  • "Lingo - en språkreise gjennom Europa" av Gaston Dorren
  • "Ideologienes århundre - en personlig vandring i det 20. århundrets politiske idéhistorie" av Bernt Hagtvet
  • "Fjodor M. Dostojevskij" av Peter Normann Waage
  • "Kreativitet - hjernevitenskapen bak ideene og hvorfor dagdrømmerne skal redde verden" av Hilde Østby