Stoikeren

baronen av Teives eneste manuskript

umuligheten av å skape høyverdig kunst

av (forfatter) og Christian Rugstad (oversetter).

Solum 2001 Innbundet

Blant Pessoas etterlatte skrifter var de fragmentariske opptegnelsene til en viss baron av Teive. Disse fragmentene er her satt sammen i ei bok. Boka er baronens forklaring på umuligheten av å skape høyere kunst, umuligheten av å leve.

Forlag Solum

Utgivelsesår 2001

Serie Fernando Pessoa. Verker (3)

Intelligensens verdighet ligger i å erkjenne at den er begrenset og at virkeligheten befinner seg utenfor den. Å erkjenne, med uvilje eller ikke, at naturens lover ikke bøyer seg for våre ønsker, at verden eksisterer uavhengig av vår vilje, at vårt eget vemod ikke sier noe om stjernenes moralske habitus eller om menneskene som går forbi vårt vindu - i dette ligger fornuftens sanne virke og sjelens rasjonelle verdighet.

Gjennom fraværet oppdaget jeg, slik man oppdager alle tings verdi, at jeg trengte kjærligheten som noe man, lik luften, ånder inn og ikke merker.

Å gi våre følelser verdi og betydning bare fordi de er våre - og gjøre det bevisst eller ubevisst - skyldes en indre forfengelighet som vi ofte kaller stolthet, slik vi kaller vår sannhet alle skapningers sannhet.

Brått ble jeg fyllt av et voldsomt begjær etter å trekke meg tilbake, etter et ubrytelig, endelig klosterliv, grepet av avsky fordi jeg hadde hatt så mange ønsker, så mange håp som jeg i det ytre så lett kunne virkeliggjøre og i det indre så umulig kunne sette min vilje bak. Fra denne triste time stammer beslutningen om å gjøre ende på mitt liv.

• Senhor Àlvaro Coelho de Athayde, den 20de baron av Teive

Nesten alle moderne sosiale reformer bygger på romantiske forestillinger, og er et forsøk på å påtvinge virkeligheten våre ønsker.

• "2 dikt om modernitet" av Álvaro de Campos
  • "Alberto Caeiros poesi" av Fernando Pessoa
  • "Tåke" av Miguel de Unamuno
  • "Fernando Pessoas tre siste dager - et delirium" av Antonio Tabucchi
  • "Essais" av Michel de Montaigne
  • "Poesi i form av en rose - et utvalg = Poesia in forma di rosa" av Pier Paolo Pasolini
  • "Luftkrig og litteratur" av W.G. Sebald