Størst av alt

et rettssalsdrama

av (forfatter) og Monica Carlsen (oversetter).

Cappelen Damm 2017 Innbundet

Størst av alt er et drama så godt skrevet at den blåser leseren av banen fra første side.

De rikeste rike og de aller nederst på rangstigen trenger sjelden å møtes. Bare på Djursholms almenne gymnas. Fem tenåringer og en lærer som vil det beste. Det ender med en katastrofe. Ni månder senere stilles atten år gamle Maja for retten. Det er hevet over enhver tvil at Maja skjøt og drepte kjæresten sin Sebastian og bestevenninnen Amanda. Og han som ble hardt skadd, men overlevde, Samir, hva har han å si om Majas rolle? Størst av alt er på mange måter et portrett av Sverige i dag, samtidig som det er en hjerteskjærende skildring av forholdet mellom foreldre og barn, og det å være ung.

Kåret til Årets beste svenske kriminalroman av Svenska Deckarakademin: «Et originalt fortalt psykologisk rettssalsdrama i et skarpt og engasjerende språk»

ISBN13 9788202529864

EAN 9788202529864

Genre Krim

Omtalt sted Sverige

Tildelt litteraturpris Glassnøkkelen 2017

Langdryg og forutsigbar. Svært samfunnskritisk og drivende skrevet. Usikker på om jeg skulle kategorisere denne som krim og spenning i det hele tatt. Temaet er dessverre alt for aktuelt. Skikkelsene er troverdige. Dessverre for det også.

Langtrukken. Lite krim i mine øyne. Mer et ungdomsdrama med et snev av Fifty shades rikmannsskildringer. Litt teit til tider..
Synes denne boka hører inn under ungdomslitteratur heller enn for voksne.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Synes kanskje boken er litt i overkant oppskrytt, men den er absolutt verdt å lese. Historien er dessverre realistisk, og hadde den ikke vært så langdryg hadde den scoret høyere.

Når den tiltalte Maja kommer inn i rettssalen, hennes tanker om journalistene:
"De ropte ikke da jeg kom gjennom døren, men vred seg liksom i posisjon. Støveren til morfar setter snuten i været og begynner å klynke bare morfar tar på seg et par slagstøvler. Jeg var journalistenes slagstøvler."

Kjærligheten er ikke størst eller renest, den blir aldri en perfekt blanding, bare en grumsete væske. Man burde lukte på den før man smaker. Men det er fortsatt en fare for at man ikke merker at den er giftig.

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

Liste over bøker lest i 2017.

Bøker lest i 2017

Ei liste over alle bøker og lydbøker som slukes i år, samt korte kommentarar om kva eg syntes om dei

• "Sensommer" av Anders De la Motte
  • "Krittmannen" av C.J. Tudor