Størst av alt

et rettssalsdrama

av (forfatter) og Monica Carlsen (oversetter).

Cappelen Damm 2017 Innbundet

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788202529864

EAN 9788202529864

Genre Krim

Omtalt sted Sverige

Tildelt litteraturpris Glassnøkkelen 2017

Langdryg og forutsigbar. Svært samfunnskritisk og drivende skrevet. Usikker på om jeg skulle kategorisere denne som krim og spenning i det hele tatt. Temaet er dessverre alt for aktuelt. Skikkelsene er troverdige. Dessverre for det også.

Langtrukken. Lite krim i mine øyne. Mer et ungdomsdrama med et snev av Fifty shades rikmannsskildringer. Litt teit til tider..
Synes denne boka hører inn under ungdomslitteratur heller enn for voksne.

Jeg kjeda meg så mye at jeg ble sint underveis i denne boka. Og den tok aldri slutt. Jeg likte egentlig måten historien var bygget opp på. Katastrofen har allerede skjedd, og gjennom boka skal vi få vite hvorfor hovedpersonen er siktet i en forferdelig straffesak. Også blir alt bare så langtekkelig og kjedelig, fylt med ungdomsdrama og klisjéer. Dette er en ungdomsbok mer enn den er krim for voksne, og den var i hvertfall ikke spennende. Beklager, men jeg ble grinete av å fullføre denne.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Synes kanskje boken er litt i overkant oppskrytt, men den er absolutt verdt å lese. Historien er dessverre realistisk, og hadde den ikke vært så langdryg hadde den scoret høyere.

Når den tiltalte Maja kommer inn i rettssalen, hennes tanker om journalistene:
"De ropte ikke da jeg kom gjennom døren, men vred seg liksom i posisjon. Støveren til morfar setter snuten i været og begynner å klynke bare morfar tar på seg et par slagstøvler. Jeg var journalistenes slagstøvler."

Kjærligheten er ikke størst eller renest, den blir aldri en perfekt blanding, bare en grumsete væske. Man burde lukte på den før man smaker. Men det er fortsatt en fare for at man ikke merker at den er giftig.

Jeg tror den rynkete pannen til Sanders skylles at han ikke har klart for seg hvordan han skal få dommerne til å skjønne at vi har vondt av Dennis, for vi er gode mennesker. At vi har medfølelse for den døde, feite dop-langeren, og samtidig minne dem på hvem han faktisk var; nemlig Sebastians feite dop-langer – uten å fremstå som fordomsfulle

Målet for 2018 er minst 50 bøker.

Liste over bøker lest i 2017.

Bøker lest i 2017

Bøker lest i 2018