Størst av alt

et rettssalsdrama

av (forfatter) og Monica Carlsen (oversetter).

Cappelen Damm 2017 Innbundet

Størst av alt er et drama så godt skrevet at den blåser leseren av banen fra første side. De rikeste rike og de aller nederst på rangstigen trenger sjelden å møtes. Bare på Djursholms almenne gymnas. Fem tenåringer og en lærer som vil det beste. Det ender med en katastrofe. Ni månder senere stilles atten år gamle Maja for retten. Det er hevet over enhver tvil at Maja skjøt og drepte kjæresten sin Sebastian og bestevenninnen Amanda. Og han som ble hardt skadd, men overlevde, Samir, hva har han å si om Majas rolle? Størst av alt er på mange måter et portrett av Sverige i dag, samtidig som det er en hjerteskjærende skildring av forholdet mellom foreldre og barn, og det å være ung.
Kåret til Årets beste svenske kriminalroman av Svenska Deckarakademin: «Et originalt fortalt psykologisk rettssalsdrama i et skarpt og engasjerende språk»

ISBN13 9788202529864

EAN 9788202529864

Genre Krim

Omtalt sted Sverige

Tildelt litteraturpris Glassnøkkelen 2017

Langdryg og forutsigbar. Svært samfunnskritisk og drivende skrevet. Usikker på om jeg skulle kategorisere denne som krim og spenning i det hele tatt. Temaet er dessverre alt for aktuelt. Skikkelsene er troverdige. Dessverre for det også.

Maja er 18 år. Hun befinner seg i fengsel. For ni måneder siden var hun i et klasserom med fem andre. Alle var døde, men ikke Maja. Nå er hun i rettssalen hver dag unntatt i helgene. Der er hun omringet av tre advokater. Utenfor står journalistene klare med spørsmål og kameraer.
Litt etter litt nøstes historien om Maja og de andre i klasserommet opp.

Meget bra bok med gode beskrivelser om Majas opplevelser både i venne-og kjæresteforhold, familie og tiden i fengsel og rettsal.

Kåret til årets beste krim i Sverige, men synes ikke den hører til i den sjangeren egentlig.

Når den tiltalte Maja kommer inn i rettssalen, hennes tanker om journalistene:
"De ropte ikke da jeg kom gjennom døren, men vred seg liksom i posisjon. Støveren til morfar setter snuten i været og begynner å klynke bare morfar tar på seg et par slagstøvler. Jeg var journalistenes slagstøvler."

• "Verdens heldigste jente" av Jessica Knoll
  • "Tørke" av Jane Harper