Størst av alt er kjærligheten

av (forfatter) og Gunnar Wicklund-Hansen (oversetter).

Efrem forlag 2008 Innbundet

Forfatteren skriver om kjærlighet, og ønsker å belyse hva ekte kjærlighet egentlig innebærer. Sann kjærlighet er både eros og agape, og kjærlighet til Gud og til medmennesker flyter inn i hverandre. Kjærligheten er sann i den grad den speiler kjærligheten hos en treenig Gud, hevder forfatteren.

Vi lengter alle etter å elske og bli elsket. Vårt behov for kjærlighet er grenseløst. Vårt liv kretser omkring kjærlighet, en stor del av våre plager er kjærlighetsplager. Likevel finnes det knapt noe ord som har blitt så tvetydig som ordet "kjærlighet" I Størst av alt er kjærligheten forsøker karmelittbroder Wilfrid Stinissen å skape klarhet i forvirringen. Han belyser hva ekte kjærlighet i grunnen innebærer. Vi får vite at sann kjærlighet er både eros og agape, at kjærlighet til Gud og til medmennesker flyter inn i hverandre. Han gjør også opp med den gamle misforståelsen at det er forbudt å elske seg selv og viser hvordan kjærligheten forholder seg til følelser, om kjærligheten til fiender, om ekteskap og sølibat, om vennskapets uante muligheter... Boken er en syntese av teologi og praktisk livskunst.

Forlag Efrem forlag

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788292922040

EAN 9788292922040

Jeg må innrømme med en gang at jeg leste denne boken litt for fort og med litt for lite fokus, pga. det litt tunge teologiske språket og litt avanserte setningsbygningen. Det angret jeg på etterhvert! I de siste kapitlene ble jeg nemlig grepet av hvor mye klokt og interessant som stod der, og jeg vil lese den igjen med større konsentrasjon senere!

Forfatteren er en katolsk prest og karmelitt, og boka har derfor et kristent perspektiv på kjærlighet. Men mye av innholdet er allikevel alment for alle, og ikke minst viktig og flott. Han setter dessuten kristendommen i et virkelig godt og vakkert lys som rører ved hjerterota! Forfatteren er tydelig belest, og trekker inn sitater og tekster fra en stor mengde andre tenkere av forskjellige slag. Jeg tror at dette er ei bok som jeg kan lese igjen og igjen, og som jeg kan få noe forskjellig ut av hver gang alt etter hva som foregår i livet mitt på det tidspunktet.

Kapitlene heter "Kjærlighetens tvetydighet", "Gud er kjærlighet", "Eros og agape", "Kjærligheten til Gud og til vår neste er ett", "Kjærligheten til seg selv", "Kjærlighet er åpenhet", "Kjærlighet søker forening", "Kjærlighet er en skapende kraft", "Kjærligheten er inkarnert", "Gjensidig kjærlighet" - i form av ekteskap og vennskap.

Mine viktigste bøker om tro, i tilfeldig rekkefølge.