Stjerner som ikke svimler

av (forfatter) og Einar Blomgren (oversetter).

Damm 2004 Innbundet

Sophie er en framgangsrik forfatter av adelig slekt som lever et tilsynelatende perfekt liv i et av Stockholms mest fasjonable strøk. Hun rystes når hun forelsker seg i den lesbiske feministen Kaja som bor i kollektiv og tilhører politikkens ytre venstrefløy. Sophies sanne jeg er tydeligvis noe helt annet enn hun hittil har vært klar over, og hun må bestemme seg for om hun skal være tro mot seg selv og leve i samsvar med det, noe som betyr et radikalt brudd med kjønns- og klassenormer.

Sophie er av adelig slekt og beveger seg ubesværet i overklassens omgangskrets som strekker seg fra skånsk høyadel til radikale forfattere og journalister. Hun har dessuten kommet seg helskinnet gjennom trettiårskrisen og lever et tilsynelatende perfekt liv i et av Stockholms mest fasjonable strøk.
Hun er en fremgangsrik forfatter, tjener gode penger og er en like selvsagt gjest på ball i Riddarhuset som i kjendisselskaper. Hun lever med andre ord et overklasseliv med orden i bordskikkene ved de fornemme middagsselskapene.

Men Sophie rystes når hun forelsker seg i den lesbiske feministen Kaja som bor i kollektiv, tilhører politikkens ytterste venstrefløy og foretrekker linsesuppe ...

Forlag Damm

Utgivelsesår 2004