Stjernenes knitring

av (forfatter) og Tone Myklebost (oversetter).

Press 2021 Heftet

Å være sju år gammel og miste moren sin. Å være sju år gammel på gulvet sammen med lekesoldatene, en hel verden alene, ingenting annet finnes. Å være sju år gammel og bo i en liten leilighet i Reykjavik sammen faren sin, han sier ikke mye, men han er der. Å være sju år gammel og se en dame du ikke kjenner komme ut av soverommet hans en morgen. Etterpå blir alt annerledes: Etterpå er dere tre. Hun koker havregrøt til frokost hver morgen, du kjenner henne ikke. Å være sju år gammel, å falle til ro i bestemorens stemme, fortellingene hennes, om mennesker du ikke kjenner, mennesker du likevel er bundet til - fortellinger som løfter deg vekk, bærer deg fram, fortellinger om drømmene de bar på lenge før du fantes, om hva det vil si å høre sammen.

Stjernenes knitring er umiskjennelig Stefánsson: Flommen av fortellinger, språkets skjønnhet, varmen og inderligheten - kombinert med den burleske humoren og den overrumplende ironien. Som ofte ellers i forfatterskapet flettes fortid og nåtid sammen i et flertydig bilde av det islandske samfunnet. Men ingen andre steder i Stefanssons romaner finnes en barndomsskildring akkurat som i Stjernenes knitring: melankolsk, nysgjerrig, tilbakeholden og medfølende.

Forlag Press

Utgivelsesår 2021

Omtalt sted Island

Stefánsson har en helt spesiell skrivestil som er utrolig fascinerende. Det er ikke så lett å følge ham bestandig, men det gjør ikke så mye, - det er bare å gi seg over til hans skildringer av livet på Island, hans spesielle persongalleri og hans opptatthet av tid og himmelen, - til det siste har han knyttet en rekke fantastiske formuleringer.

På slutten av boken omtaler fortelleren/hovedpersonen denne boken han skriver på som «disse skissene mine av noen øyeblikk på jordens overflate», og skissene spenner over mer enn hundre år, - fire generasjoner. For det er en slags slektshistorie, og jeg mistenker forfatteren for å fortelle mye fra egen slekt, - hvis jeg husker rett, får vi vite mer om mellomgenerasjonen i «Historien om Ásta». Her dreier det seg mest om den hjerteskjærende historien til jeg-personen, en liten gutt som mister moren sin, og om hans spesielle oldeforeldres liv. Akkurat som i Ásta blir historiene fortalt uten noen kronologi, vi hopper frem og tilbake i tid, og det kan være litt forvirrende.

Stefánsson er som sagt opptatt av tid, og gutten blir smertelig klar over tidens gang og det faktum at alt blir borte: «... i et glimt får jeg en anelse av dette som kalles tid. Jeg kjenner den som en svak, men dyp smerte.» Den voksne fortelleren prøver å gripe og holde det forgangne fast med ord, men avslutter så med et sukk at «dette» er alt som er igjen av seks-syv liv og hundre og femti år! Og nettopp denne vinklingen treffer meg, som også er opptatt av historie og slektshistorie.

Som alltid gir denne forfatteren meg en rik leseopplevelse. Språket er så levende, så rikt og så poetisk. I begynnelsen var jeg litt forvirret da det hoppes litt mellom tid og personer, men dette ble bedre og istedet for å henge meg opp i handling og personer så nøt jeg språk og fortellerkunst som som vanlig var på høyt nivå.

Min første moderne islandske roman var en strålende opplevelse. Romanen er på samme tid en surrealistisk og øm fortelling. Stefanssons sprudlende språk og stil virker fritt for klisjeer. Vi følger to forskjellige livsløp, fortellerens «jeg» som sjuåring i Reykjavik og en annen historie om oldefarens forunderlige liv.

På slutten av romanen knyttes de to beretningene om jeg-personen og hans oldefar sammen i en nostalgisk finale. Har vi også å gjøre med to forskjellige fortellerstiler? I den ene beretningen ser vi verden med guttens naive, fantasifulle, men likevel uerfarne blikk. Fortellingen om oldefarens liv synes derimot å hvile på en allvitende forfatter som i klassisk stil kjenner alle sine karakterer til bunns. Paradoksalt nok blir dermed guttens far og stemor to sentrale personer som vi som lesere får vite minst om.

Felleslesning i Lesesirkel 2021.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Liker dette forfatterskapet godt. Fine skikdringer om livet. Nydelig språk som jeg av og til får følelsen av fløyel av. Bare følge Stefanssons bllger av språk og skildringer er meditasjon. Mange artige men såre skikkelser og twister. Flott oversetterjobb. Men dette er ikke den beste. Ble litt gjentakende og ikke så nydelig som «Sommelys og så kommer natten».

Pappa beveger munnen. Tungen hans er som en kran som hever store kampesteiner opp gjennom halsen, den dytter og velter de store stenene frem over leppene, og så faller de som tunge dunk på stuegulvet.
Pappa: Hvordan
Var

Reisen
?
Gubben: Lang.

I gamle bøker er ikke natten definert som mørke, men som den tiden når søvnen roer ned alt som lever, luften er uten bevegelse, stjernenes mumling dempes, og verden holder pusten.

"Ikke det at jeg betyr noe, hvem gjør vel det, seire og nederlag, skammen og anerkjennelsen, alt ender jo i taushet, forsvinner til slutt i glemselens høye gress. Det er det som er karakteristisk for oss mennesker, at vi brisker oss over vår egen tilværelse, vi oppfører oss som om den betyr noe, og "glemmer" de store linjene: menneskehetens historie og universet.

Den som er seksten, ligner iblant et utropstegn i tiden.

Hva er de båndene laget av som binder sammen to mennesker, og som i sin absolutte rådløshet kalles kjærlighet? Dette er et viktig spørsmål, for iblant er det som om ingenting er i stand til å rive folk fra hverandre, hverken hverdagens vedvarende dragkraft eller tidens sprengkraft. Og jeg sier i rådløshet, for det aner meg at dette lille ordet, kjærlighet, er et synonym for engang denne dagens pust ville være nok for å forklare det fullt ut – men nå er det altså tidlig morgen utpå høsten, en svak vind i gresset, bladene faller ned fra trærne, og ravnene har vendt tilbake, de svarte vingeslagene varsler om vinter.

Her er bøkene jeg har lest som medlem av Lesesirkel 2014Bokelskere.no -

Februar 2022
1 Lesesirkelbok: Hvem drepte bambi? av Monika Fagerholm
2 1001-bok: Elven som skiller av Ngũgĩ wa Thiong'o
2 Bokelskerroman: "De" av Helle Helle
4 The Female Minority Book Club: The Color purple av Alice Walker+Wake av Rebecca Hall

Mars 2022

• "Romanene om Keflavik" av Jón Kalman Stefánsson
  • "Svaner blir ikke skilt - de arte poetica" av Auður Ólafsdóttir
  • "Eden - roman" av Auður Ólafsdóttir
  • "Stein i silke - roman" av Mikael Niemi
  • "Omtrent på størrelse med universet - en slektsfortelling" av Jón Kalman Stefánsson
  • "Dyreliv" av Auður Ava Ólafsdóttir
  • "Historien om Ásta - hvor drar man om det ikke finnes noen vei ut av verden?" av Jón Kalman Stefánsson
  • "Det uferdige huset - roman" av Lars Amund Vaage
  • "Skår - tredagersroman" av Tommi Kinnunen