Stjerne stjerne

av (forfatter) og Torstein Velsand (oversetter).

Bazar 2006 Innbundet

Mutsuki og Shoko har giftet seg for å få slutt på foreldrenes mas om "å finne noen". Men Mutsuki er homofil og har kjæreste. Shoko har diagnosen emosjonelt ustabil, drikker altfor mye og er ikke klar for noe varig forhold. Hva er da bedre enn det perfekte bekvemmelighetsekteskap? Selv om de i begynnelsen lykkes i sitt forsett om å dele en enkel tilværelse, innhenter også virkeligheten Mutsuki og Shoko.

Mutsuki og Shoko er nygifte. Et helt vanlig ekteskap, bortsett fra at de ennå ikke har hatt sex - og ikke har planer om det heller ... De har giftet seg for å få slutt på foreldrenes mas om "å finne noen". Men Mutsuki er homofil og har kjæreste. Shoko har diagnosen emosjonelt ustabil, drikker altfor mye og er slett ikke klar for noe varig forhold. Hva er da bedre enn det perfekte bekvemmelighetsekteskap? Selv om de i begynnelsen lykkes i sitt forsett om å dele en enkel tilværelse, innhenter virkeligheten også Mutsuki og Shoko ... Stjerne Stjerne er glitrende i all sin tilsynelatende enkelhet. Kaori Ekuni har skrevet en stramt komponert og skarpt observert roman som tar det moderne Japan på kornet - der eldgammel tradisjon støter mot trangen til å utforske tilværelsens mangslungne sider. Om forfatteren (en av klaffene - som i Danmark) Kaori Ekuni er en av Japans mest populære forfattere, og Stjerne Stjerne er hennes debutroman. Boken vant den prestisjetunge Murashaki Shikubu-prisen og ble en stor bestselger. I tillegg til å skrive romaner og essays er Ekuni en produktiv oversetter av barnebøker. Hun bor og arbeider i Tokyo.

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2006

Omtalt sted Japan

En samling japanske forfattere som har blitt oversatt til engelsk og/eller norsk. Har lagt til en bok per forfatter. På de jeg kjenner til har jeg skrevet opp andre bøker også, men jeg har garantert gått glipp av endel der. Har forøvrig ikke tatt med rene manga-forfattere denne gangen, men dem er det mange av! Forslag til forfattere som burde være her mottas med takk!

• "Åndejegerne" av Magne Hovden
  • "Kokoro" av Soseki Natsume