Stillheten etterpå

av (forfatter) og Gry Sønsteng (oversetter).

Damm 2005 Heftet

I en liten by i sørstatene ender en tenåringskrangel i en sørgelig tragedie hvor ei jente blir myrdet. Først ser det ut til at det hele er en ulykke, men ved obduksjonen finner de tegn på vold og misbruk. Når røyken letter og byens politi og patologen Sara Linton forsøker å finne ut av hva som egentlig skjedde møter de en mur av taushet i lokalmiljøet. Så forsvinner det ei jente og det virker som om alt som har skjedd henger sammen med en brutal forbrytelse. Dette er den andre romanen om Sara Linton og Grant County.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788204113436

EAN 9788204113436

Serie Sara Linton, Grant county (2)

Genre Krim Thrillere

Omtalt sted Sørøstlige stater

Ikke la deg lure av at denne romanen som utgir seg for å være bare en ungdomsroman! Stillheten etterpå er nemlig en samfunnskritisk roman skrevet i den klassiske realismetradisjonen som henvender seg like mye til de voksne som til ungdom noen år etter Metoo-revolusjonen, der tid og sted til hendelsen setter et behov til å stille de kritiske spørsmålene som man midt i perioden ikke stilte seg den gangen; Hvordan kan Metoo misbrukes, og kan offerrollen gi makt som gjør at de kanskje egentlig er den sterkeste parten som misbruker den mot den svakest parten på grunn av vedtatte kjønnsfordommer og forestillinger i samfunnet og i oss selv?

Dette utfordrer forfatteren oss ved å la ungdommen Ada og den nydannete unge læreren Odd-Erik fortelle oss denne gripende og intense historien om Metoos gråsoner og mørkere bakside mekanismer. For også her kan det gå for langt hvis man ikke er kritisk nok på alle punkter som taler både for eller imot, der begge sider burde bli hørt uten forhåndsdømming og spekulasjoner. Alle har godt av å bli utfordret av slike bøker av og til, spesielt hvis det stiller det mot vedtatte sannheter og politisk korrekthet i samtiden.

Dette må være den vondeste og såreste boka jeg har lest på lenge! Vi får i starten av boka vite at noe skjer, men ikke med hvem - vi gjetter vel ganske fort hvem, men historien rulles opp for oss i form av to jeg-stemmer. Den ene er Ada som begynner i første klasse på videregående og den andre er Odd-Erik, nyutdannet og entusiastisk lektor. Klassen skjønner fort at Odd-Erik ikke helt har noen autoritet og selv om Odd-Erik prøver å overbevise både seg selv, sin mor og sin nye kjæreste om at alt går helt ypperlig, så er det en sannhet med store modifikasjoner. Om Odd-Erik egentlig har en bakenforliggende diagnose er jeg usikker på, men han er i overkant naiv og opptatt av system og orden, synes jeg, men jeg antar forfatteren har tatt karakteren helt ut og det har hun lyktes i. Det var skikkelig vondt å lese om Odd-Eriks stadig mer tafatte forsøk på å lykkes som lærer og en del av elevene som stadig gikk mer og mer inn for å ødelegge ham.

"Justin?" sa hun, da hun kjente igjen den syv år gamle gutten. Hun tok tak i skjorten hans og holdt ham på bena, men det så ut som om anklene hans hadde kuleledd i in-line-skøytene. "Hei, dr.Linton" klarte Justin å få frem mens han gispet etter luft. Hjelmen hans var for stor, og han måtte skyve den opp flere ganger da han forsøkte å se opp på henne. Hun smilte tilbake til ham, og forsøkte å ikke le."Hei Justin."

Har så mange "påvent" bøker, som jeg har kjøpt på loppiser, i bokhandlere, som jeg har fått eller arvet, bl.a en hel sekk fra svigerinna mi :) Må få unnagjort noen, og kjenner jeg trenger å få satt meg ned å kost meg med noen fine bøker. Så jeg grabbet inn i hylla og dro ut ni tilfeldige bøker, samt den som ikke var kommet i hylla enda. Kommentarer om bøkene på lista mottaes med takk:) Kommer nok ikke til å lese i listas rekkefølge, kommer litt an på hva jeg føler der og da, men dette blir altså mine ti neste bøker.

Kjører på med samme plan som tidligere, med å lese 52 bøker i året.

Favorittkategorien min er krim

Bøker jeg har lest/hørt i 2020.

• "Snikende frykt" av Karin Slaughter
  • "Blendet" av Karin Slaughter