Stikk i strid

ein biografi om Einar Førde

Spartacus 2008 Heftet

Dette er ei skildring av Einar Førdes liv som politikar, minister og kringkastingssjef, og viser korleis han var med på å endre det norske samfunnet gjennom disse postane. Boka følgjer hans politiske karriere i Arbeidarpartiet og i rolla som uortodoks kringkastingssjef. Den ser også på Førdes forhold til Gro Harlem Brundtland og kastar nytt lys over Treholt-saka. Har litteraturliste og personregister.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2008

Serie Spartacus billigbok

Omtalt person Einar Førde

Tildelt litteraturpris Brageprisen Sakprosa 2007

Særdeles velskrevet biografi som gir et nærgående, men medmenneskelig bilde av den karakteristiske Ap-politikeren og NRK-sjefen. Like interessant er bakteppet for Førdes liv som strekker seg over sosialdemokratiets vekst, storhetstid og nedgang. Et viktig side poeng gjorde meg svært takknemlig for at at NRK aldri ble privatisert og endte opp som for eksempel den italienske rikskringkasteren RAI. Betaler derfor min TV-lisens med glede.

• "Oscar Torp - en politisk biografi" av Hans Olav Lahlum
  • "SV - fra Kings Bay til Kongens bord" av Frank Rossavik
  • "Krigens penn - ein biografi om Lise Lindbæk" av Sigrun Slapgard
  • "1945 - hat, hevn, håp" av Alf R. Jacobsen
  • "Berlinhistorier - kald krig i den delte byen" av Astrid Sverresdotter Dypvik
  • "Iskyss - om spionasje og kjærlighet i den kalde krigens tid" av Alf R. Jacobsen