Sterk hjerne med aktiv kropp

av (forfatter) og Line Monrad-Hansen (illustratør).

Kagge 2018 E-bok

Hvem skulle trodd at fysisk aktivitet påvirker hjernen din mer enn kryssord og su doku?

AAt fysisk aktivitet er bra for kroppen vår er allmennkunnskap. Fysisk aktivitet senker blodtrykket, reduserer kolesterolnivået og bedrer blodsukkerreguleringen. Men det få er klar over er at hjernen vår sannsynligvis er det organet som påvirkes mest av fysisk aktivitet. Vi kan si det så enkelt som at hjernen vår er helt avhengig av fysisk aktivitet for å fungere optimalt. Hjernen din blir rett og slett oppgradert til en bedre versjon ved at du er fysisk aktiv.

Hjerneforsker og fastlege Ole Petter Hjelle gir en innføring i vår fantastiske hjerne og forklarer hvorfor fysisk aktivitet er det beste du kan gjøre for å holde ditt viktigste organ i form. Forskning viser at fysisk aktivitet i tillegg til å gi oss et lengre og bedre liv, gjør oss mer kreative, bedrer stressmestring og hukommelse samt reduserer risikoen for depresjon og demens. Hadde fysisk aktivitet vært en pille, ville alle tatt den.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2018

Veldig interessant om hva fysisk aktivitet kan gjøre for den mentale helsen - og det skal ikke så mye til heller, en rask spasertur på 30 min 3 dager i uka monner godt! Etter å ha lest denne skjønner jeg ikke at folk tør leve stillesittende liv!

• "Ditt smarte barn - slik hjelper du barnet å lære" av Hanne S. Finstad
  • "Spiselig - en fortelling om maten og mennesket" av Birger Svihus
  • "Mental rehab" av Erik Bertrand Larssen
  • "Bjartes lille redde" av Bjarte Tjøstheim
  • "Bliss - de nye antiinflammatoriske nøklene til et lengre og bedre liv" av Maria Borelius
  • "Lykke - lyden av applaus med vintervotter og tusen andre ting å bli glad av" av Marthe Landsem
  • "Kraften i tomme tanker - kunsten å tenke ingenting" av Ingunn Kyrkjebø
  • "Skal landet gro att? - korleis berge norsk jordbruk" av Siri Helle
  • "Gå! - verdens beste mosjon" av Johan Kaggestad
  • "Generasjon prestasjon - hva er det som feiler oss?" av Ole Jacob Madsen
  • "Tenåringshjernen - hjerneforskerens overlevelsesguide til livet med ungdom" av Frances E. Jensen
  • "Tiden etterpå - historier om posttraumatisk stress" av Kristin Lilletvedt Strøm