Stemmene fra Marrakech

opptegnelser efter en reise

Gyldendal 1982 Innbundet

Forfatteren skildrer sitt møte med byen Marrakech, og sine observasjoner som en utenforstående av menneskene som bor der og samfunnet rundt dem. Boken ligger i krysningspunktet mellom mange genre: reisebeskrivelse, meditasjonssamling og selvbiografi.

Utgivelsesår 1982

ISBN13 9788205138865

EAN 9788205138865

Omtalt sted Marokko

Det er vanskelig å gi en eksakt karakteristikk på hva slags bok dette egentlig er. På en måte er den en reiseskildring, og på en annen måte er det en slags stemningsrapport fra Marrakech. Boka gikk i alle fall rett hjem hos meg, og jeg fikk bare lyst til å kaste meg rundt og bestille billetter til Marrakech med en eneste gang!

Forfatteren vandrer rundt i Marrakech´ gater og smug, og skildrer det han opplever. Underveis støter han på kameler, et vanskjøttet esel, suk´ene, tiggere og mennesker for øvrig. Han har den undrende og nysgjerrige reisendes blikk, men måten han betrakter omgivelsene på er likevel svært annerledes enn det man tradisjonelt forbinder med turisme. Boka er delt inn i små kapitler med ulike temaer, og egner seg sånn sett godt til at man kan finne den frem og lese små snutter om gjen.

Språket er lekende og lett, og det var en nytelse å lese de korte skildringene om ulike temaer. Størst inntrykk gjorde nok fortellingene om tiggerne, det mishandlede eselet, kvinnen forfatteren får øye på bak et gitter samt historiene til menneskene som vanket på restauranten "Sjeherazade".

Den som kunne kommet hjem fra en ferie med slike reiseskildringer i kofferten ...

En ung gutt kom mot oss og bad om en mynt. Ansiktsfarven hans var mørk blå, som farven på gevantet; han var driver og efter utseende å dømme en av de «blå menn» som bor syd i Atlas. Man hadde fortalt oss at farven på klærne deres smittet over på huden, og således er de alle blå, både menn og kvinner, den eneste blå rase.

På reiser finner man seg i alt, opprøret blir hjemme. Man ser, man hører, man er begeistret over det mest forferdelige, fordi det er nytt. Gode reisende er hjerteløse.

• "Øyenspillet - livshistorie 1931-1937" av Elias Canetti
  • "Drømmer om frihet - fra min oppvekst i harem" av Fatima Mernissi