Steinens gåte

en spenningsroman om Kensington-steinen

Kolofon 2009 Heftet

Kensington-steinen er en runestein som ble funnet i Minnesota i USA i 1898. Den var lenge stemplet som et falsum. Men nyere undersøkelser viser at steinen kan være er en ekte nordisk runestein. Runene forteller en dramatisk historie om åtte gøter og 22 nordmenn på oppdagelsesferd. I denne boken tar forfatteren utgangspunkt i denne historien og forteller hvordan denne historien kan ha utspilt seg.

Kensington-steinen - er en runestein som ble funnet i Minnesota i USA i år 1898. En runestein som lenge var stemplet som et falsum. Men nå har nye og svært grundige undersøkelser av runene vist at steinen, mest sannsynlig, er en ekte nordisk runestein. Runene forteller en dramatisk historie om åtte gøter og 22 nordmenn på oppdagelsesferd, fra Vinland mot vest. Runeristeren hadde vært på fisketur en dagsmarsj nord for steinen. "Etter vi kom hjem, fant 10 menn røde av blod og døde." Blant de mange runetegnene var også en datering: År 1362 - 130 år før Columbus "oppdaget Amerika," i 1492.

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2009