Steinengler

av (forfatter), Bodil Vidnes-Kopperud (oppleser) og Elisabeth Bjørnson (oversetter).

Lydbokforlaget 2016 Lydfil

Steinengler er en frittståene oppfølger til «Sølvgutten» og «Glassbarna».

Det er snart påske, og Simona ser frem til å besøke mormor. Men det er noe som ikke stemmer, både med mormor og det store huset hennes. Mormor er sliten og tankefull. Simona hører merkelige lyder fra Sukkenes rom, de store steinstatuene i hagen flytter seg hele tiden, og fra hvem er de mystiske stemmene på de gamle kassettbåndene? Stemmer som ber Simona skynde seg, før det er for sent?

Kristina Ohlsson er bestselgende, prisvinnende og kritikerrost barnebokforfatter, og sammenliknes med Maria Gripe.

Kristina Ohlsson vant Barnens Romanpris i 2013 for «Glassbarna».

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2016

Format Lydfil

Serie Billie (3)

Genre Grøssere

I fjor leste jeg Glassbarna av samme forfatter, og må si at jeg likte denne et lite hakk bedre, selv om det hakket ikke er så stort.

Simona er hos mormoren sin en ukes tid. Noe hun har gledet seg lenge til siden de har et godt og spesielt forhold. De står hverandre nære, men Simona oppdager at noe er annerledes med mormoren siden hun virker konstant sliten. Det er også noe rart med huset. Merkelige ting skjer og mystiske lyder oppstår. Det merkeligste av alt er statuene i hagen. Det virker som de rører og flytter på seg. Gjør de det selv, eller er det noen som driver gjøn med Simona? Hva er det som egentlig foregår?

Frittstående serie
Steinengler er tredje bok i Glassbarna serien og disse bøkene kan fint leses som enkeltstående bøker fordi de har egentlig ikke noe med hverandre å gjøre. Det er samme hovedkarakterer (Simona og vennene hennes; Billie og Aladdin), men det er nye handlinger (mysterier) i hver bok, så man trenger ikke å lese denne serien i kronologisk rekkefølge. Andre boka, Søvlgutten, har jeg ikke en gang lest, men følte ikke at det var noe jeg burde ha lest før jeg leste Steinengler, for følte ikke at det var noe som manglet på den måten, så det er ikke en serie man må lese "slavisk". Det er en serie av enkeltstående bøker av samme forfatter.

Enkel og stemningsfull
Denne barneboka er veldig enkel lesing for oss voksne, men likevel stemningsfull. Jeg fikk spesielt sansen for bestemoren. Hun virker egentlig kul og varm. Det er som om man blir kjent med henne personlig fordi man blir kjent med henne på flere plan. Spenningsfaktoren derimot var dessverre ikke så høy som forventet av en bok fra denne sjangeren. Dette er spenning blandet med noen grøsserelementer. Det som er synd er at dette blir for typisk for meg når det gjelder grøsserelementer. Merkelige ting som skjer, stemmer fra intet, rare lyder og karakterer som tror de innbiller seg ting. Ikke spesielt nyskapende for å si det sånn. Man tror jo ikke at barn er spesielt kravstore, men alle er forskjellige og krever forskjellig ut av bøker, og av og til får man ikke det man vil ha ut av en bok. Og for oss voksne er Steinengler noe forutsigbart, og blir noe tungtrødd i lengden da ikke noe overrasker, men stemning og atmosfære har den. Det blir mer "koselig" lesing enn skremmende lesing.

Både Steinengler og Glassbarna virker som en del av en serie som kan minne litt på Nancy Drew, der samme personene tilfeldigvis ender opp i det ene mysteriet etter det andre, bare i en forenklet versjon.

Steinengler er mer forutsigbar og koselig lesing enn skremmende for oss voksne, og kanskje mer spennende for yngre lesere? Det kommer an på om unge leseheseter er lettskremte eller ikke. Vet jo at denne boka er beregnet for barn, men det trenger ikke å bety at de er mer lettskremte enn voksne? Dette kan være en fin introduksjon til yngre lesere som vil utforske mysterie og horrorsjangeren nærmere nå som Halloween er rett rundt hjørnet.

Fra min blogg: I Bokhylla

Aladdin bor i et tårn sammen med foreldrene i Åhus. Foreldrene til Aladdin har i det siste fått dårlig råd. De har en restaurant i tårnet der hvor Mats også jobber. Mats oppfører seg veldig merkelig, og han lyver til foreldrene til Aladdin. Det forsvinner mat fra restauranten. Aladdin får en oppgave på skolen om å skrive en tekst om Åhus. Han velger å skrive om det forsvunne kirkesølvet. Når den mystiske gutten i kortbuksene smyger seg rundt i hagen til Aladdin blir han mistenksom og følger etter. Hvem tar maten, hvem er gutten i kortbukser og hvorfor lyver Mats?
Aladdin får hjelp av de gode vennene sine Simone og Billie til å løse mysteriet.

Hvis du liker å lese spenning er dette en bok jeg vil anbefale. Til og med for de som ikke liker å lese. Den fanger deg nesten opp bare etter noen sider.

Ohlsson skriver utrolig spennende skrekk for ungdom! Dette er bok 2 i en serie. Anbefaler alle!

Denne serien av Kristina Ohlsson er veldig bra - godt skrevet, spennende og ganske så skummel for lesere i 10-14 årsalderen. Og meg.

Dette er den boka i serien som berørte meg mest. Kristina Ohlsson har blitt sammenliknet med Maria Gripe, som er en av mine favorittforfatteren, i denne boka kunne jeg forstå litt hvorfor. Ingrediensene likner de Maria Gripe ofte brukte, mysterier som har til dels naturlige, til dels overnaturlige forklaringer. Familiehemmeligheter som gradvis avdekkes gjennom gamle brev, detektiv-virksomhet og samtaler med gjenlevende slektninger. Gamle hus der det muligens spøker. Jeg må innrømme at Maria Gripes bøker setter dypere avtrykk i meg, men boka hadde en spesiell atmosfære og jeg ble rørt av slutten.

• "Skuddet" av Stein Morten Lier
  • "Pionerer" av Bjørn Sortland