Stein Rokkan

fra periferi til sentrum

Vigmostad Bjørke 2019 Innbundet

Biografien om gutten fra Lofoten som ble den fremste samfunnsforskeren i det forrige århundre.
Stein Rokkan (1921-79) introduserte begrepene "sentrum og periferi" og "motkulturer" for å forstå norsk historie og politisk utvikling, og formuleringen "stemmer teller, men ressurser avgjør" i valg. Han var en gründer både i norsk og internasjonal samfunnsforskning og ble en av verdens fremste i faget.
I denne biografien får vi et nært bilde av forskeren så vel som mennesket Stein Rokkan: født i Lofoten, oppvokst i Narvik og en lysende begavelse ved universitetet i hovedstaden i krigsårene og like etter. Han var en akademisk super-achiever som slukte all slags kunnskapsstoff. Gjennom sin forskning og teorier om politiske systemer samt sine mange tillitsverv ble han et forbilde og en modell av en internasjonal scholar.
En rekke fremtredende forskere og formidlere var elever av Rokkan, for eksempel var han avgjørende for Frank Aarebrot.
Arild Stubhaug har skrevet en rekke biografier. For biografien om Niels Henrik Abel fikk han Brageprisen.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9788241912146

EAN 9788241912146

Omtalt person Stein Rokkan

De tydeligste inntrykkene av den 20 år gamle studenten Stein Rokkan, og det han faglig og personlig hadde å stri med, får vi gjennom det han selv kalte "rapporter", nærmest som en loggbok, som han skrev i løpet av de tre semestrene han studerte fransk .....(s. 30) "Hver morgen brukes 15 á 30 minutter til overveielse (intellektuell andakt)"

• "Jeg føler meg uvel - en roman om døden" av Ole Robert Sunde
  • "Tiggerne - noveller" av Kristin Hauge