Stedfortrederen

Aschehoug 1997 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Romanen handler om tretten år gamle Kai som blir sendt til skolehjemmet Stenøy i 1924. Han må, som alle de andre, tåle nedverdigende behandling, samt at han må tie om overgrep. Til slutt blir han med på opprøret på skolen. Parallellt får vi høre historien til den unge læreren Johannes, som avdekker en forferdelig hendelse på skolen. Boken er delvis basert på virkelige hendelser ved Bastøy skolehjem.

Utgivelsesår 1997

ISBN13 9788203178849

EAN 9788203178849

Jeg bare elsker loppemarkeder. Spesielt når jeg kan komme en time før stengetid på en søndag og bare fråtse i bøker til en slikk og ingenting, det vil si 6 kroner pr. bok. Kvaliteten på bøkene overrasker meg hver gang, veldig mange av de ser ikke ut til å være leste. Så får jeg bare håpe at jeg får lest de etter hvert. Nesten halvparten av de har jeg hatt på ønskelisten min.
Så lørdag og søndag har jeg vært inne i det vi kansje kan kalle en salig "bokrus." Deilig.

• "Overgang til tertiær : gjenfortelling ; Gå under : noveller" av Jonny Halberg
  • "Kvinnekamp - historia om norske motstandskvinner" av Kristin Hatledal
  • "Bare de levende trenger å bli husket - roman" av Hilde Lindset
  • "Jeg kjenner dette huset - noveller" av Merethe Lindstrøm
  • "Svømme under vann - noveller" av Merethe Lindstrøm
  • "Den tapte våren - roman" av Stein Arne Nistad
  • "Der kvinner er konger - roman" av Christie Watson
  • "Aldri redd for mørkets makt - historia (s)om eit brotsverk" av Jørgen Norheim
  • "Min ulydige mor - en roman" av Therese Lund Stathatos
  • "Misjonærene" av Adelheid Seyfarth