Stay close

2012 Heftet

Megan is a suburban soccer mom who once upon a time walked on the wild side. Now she's got two kids, a perfect husband, a house with a picket fence, and a growing sense of dissatisfaction. Ray used to be a talented documentary photographer, but at the age of forty he finds himself in a dead-end job posing as a paparazzo pandering to celebrity-obsessed rich kids. Broome is a detective who can't let go of a cold case - a local husband and father who disappeared seventeen years ago - and spends the anniversary every year visiting a house frozen in time, the missing man's family still waiting, his slippers left by the recliner as if he might show up any moment to step into them. Three people living lives they never wanted, hiding secrets that even those closest to them would never suspect, will find that the past never truly fades away. Even as the terrible consequences of long-ago events crash together in the present and threaten to ruin lives, they will come to the startling realisation that they may not want to forget the past at all. And as each confronts the dark side of the American Dream - the boredom of suburban life, the thrill of temptation, the desperation that can lurk behind even the prettiest facades - they will discover the hard truth that the line between one kind of life and another can be as whisper thin as a heartbeat...

Genre Thrillere

spemmende og introkat som Cobnen alltid gjør- men etter min mening litt mindre skummel enn bøkene jeg har lest før.

VÆR HOS MEG AV HARLAN COBEN

Orginaltittel: Stay Close

Første gang utgitt i Norge: 2013

Harlan Coben er en amerikansk forfatter med mange utgivelser bak seg. Godt over tyve bøker er tilgjengelig på norsk.
Coben har vunnet det som er å vinne av litterære priser i Amerika og er utgitt på mer enn 40 språk.

Fortiden forsvinner aldri…

Megan lever drømmelivet i USA, hun har en kjekk mann hun elsker, som elsker henne, to vakre barn og et vakkert hjem. Det de ikke vet er at Megan, eller Cassie som hun kalte seg tidligere, har en fortid som stripper.

For 17 år siden forsvant en mann med tilknytning til Cassie, og på samme tid blir alle sporene etter stripperen borte. Det gamle livet er over..

Nå forsvinner en ny mann, på årsdagen til den andre mannens forsvinning. Megan oppsøker da sitt gamle miljø for å fortelle det hun vet om det som skjedde for 17 år siden. Kanskje kan det kaste lys over det som har hendt nå?

At Harlan Coben kan skrive er ingen hemmelighet, men siden jeg ikke har lest noe av han tidligere, var dette et fint bekjentskap. Jeg hadde faktisk ikke hørt om han før jeg leste om hvordan Jan-Erik Fjell begynte å skrive krim. Nettopp etter å ha lest en Harlan Coben bok. Siden Fjell er en av mine favoritt forfattere måtte jeg jo også bli kjent med Harlan Coben. Og etter å ha lest Vær Hos Meg, så frister det å utvide bekjentskapet ytterligere.

Vær hos meg er en frittstående bok og ikke i serien om Myron Bolitar. Den er spennende, med godt driv, og det irriterte meg grenseløst at jeg ikke forsto hvem det var som sto bak forsvinningene før det ble avslørt på slutten av boken.
Anbefales på det varmeste!

VÆR HOS MEG AV HARLAN COBEN

Orginaltittel: Stay Close

Første gang utgitt i Norge: 2013

Fortiden forsvinner aldri…

Anbefales på det varmeste!

En til tider meget spennende bok, med levende og troverdig persongalleri. Min minus kommer mot slutten av boken da jeg litt for tidlig fikk mistanke (og hadde rett) om gjerningsperson. Men uansett var dette bra krim, og en meget sterk firer (4+).

• "Ringer i vann" av Harlan Coben
  • "Skjult trussel" av Karin Slaughter