Statsråd vant spekeskinke

og andre lokale nyheter

de 100 beste sakene fra Misjonen på P4

av (forfatter) og Johan Golden (forfatter).

Gyldendal 2013 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Det krever sitt å fylle mediedøgnet i et land der det strengt tatt ikke skjer all verden.

Men aviser skal fylles, nettsider oppdateres, nyheter produseres. «Tomme for popcorn», «Sprekk i ruta» og «Statsråd vant spekeskinke» er kanskje ikke verdens mest hardtslående nyheter, men hva skal en stakkars journalist gjøre? Komikerne Atle Antonsen og Johan Golden har samlet på slike godbiter i årevis og presentert dem i det populære radioprogrammet Misjonen. Her deler de høydepunkt fra samlingen sin i en bok som viser hva som egentlig foregår i kongeriket.
Med sterke bidrag fra lokale kilder som Salangen-Nyheter, Porsgrunns Dagblad og Sirdølen går forfatterne systematisk til verks. «Panikknyheter» er oppslag der journalisten har måttet tvinge fram en nyhet ti minutter før deadline. «Ønskenyheter» omfatter hvis-om-atte-nyheter basert på ting som kunne ha hendt hvis omstendighetene hadde vært annerledes. Og «Journalistpoesi» inneholder gripende forsøk på små hverdagsbetraktninger. Resultatet er en finstemt hyllest til lokale nyheter fra hele landet.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788205459311

EAN 9788205459311

Genre Humor

Eg høyrer ganske lite på radio. Derfor har eg ikkje noko forhold til radioprogrammet «Misjonen» på P4, der innholdet i denne boka i følge omslaget er henta frå. Men eg veit jo at eg har sett både Atle Antonsen og Johan Golden på TV, og eg har til og med eit oppfatning om at dei har vært vittige. Derfor er det god grunn til å tru at det kan vere moro å bla igjennom denne boka med rundt 100 pussige avisutklipp, stort sett frå lokalaviser rundt omkring i landet, og innsendt til programredaksjonen av tipsarar rundt omkring.

Og jaudå, det er mange humoristiske poeng her. Antonsen og/eller Golden har forfatta ein liten kommentar til kvart av utklippa, og av og til treff dei ganske bra. I forordet hevdast det at samlinga eigentleg er ein hyllest til hardtarbeidande journalistar i lokalavisene rundt omkring. Men enkelte av kommentarane virkar meir som ei latterleggjering av nyheitsbiletet (eller mangel på nyheitsbilete) i distrikta. Då kan det vere greit å skule litt til hovudstadsavisene og kjendis-stoffet dei serverer lesarane sine. For å vere heilt ærleg tykkjer et at t.d. Laagendalsposten sitt oppslag «Gjørmegriseri på Fauleplass» (side 79) har langt meir nyheitsverdi enn VG sin melding om at Paradise-Iselin skal synge ein sang om kva julenissen gjer på om sommaren Men det er vel eit spørsmål om perspektiv.

Skal ein dømme etter den geografiske spreiinga av artiklane, så er nyhenda rarare i enkelte bygder/byar enn andre, der er eit knippe aviser som er solide gjengangarar. Men eg har ein mistanke om at saka heller er at enkelte bygder har ivrigare tipsarar enn andre. Og jaudå, boka var stort sett morosam den. Morosam nok til at eg også kjem til å skaffe meg oppfølgaren, Ny hylle på Prix.

Klarte endelig å bli ferdig med denne. Mulig dette funker på radio, men som bok var det treige greier syntes jeg. Noen av avisartiklene (om man kan kalle det det), var i for seg ganske artige, men kommentarene fra Antonsen og Golden var i mange tilfeller ganske tåpelige og ofte direkte umorsomme etter min mening.

Ingen døydde i år
Eit heilt aar er det den 22de januar siden det døydde nokon i Vartdalstrandens herred. I 1895 vart 20 fødde; men berre ei gamal kjærring døydde. Galne og døvstumme finst der ikkje og truleg ikkje bohemer og drikkara helder.

(Sundmørsposten 27/1 1896)

Satt urørlig i to timer
En relativt stor gresshoppe satt lenge standby på inngangsdøra til PD-redaksjonen mandag morgen.

(Porsgrunns Dagblad, 27.08.2012)

Og vi er i gang igjen!

Her kan du finne en rekke morsomme bøker.

• "Ny hylle på Prix - og enda flere lokale nyheter" av Atle Antonsen
  • "Norge rundt - 40 år med gode historier" av Irina Lee
  • "Vi har scoret i Marseille - fortellingen om Drillos og 90 minutter som snudde Norge på hodet" av Lars Tjærnås
  • "101 tv-serier - fra The Simpsons til The Sopranos, fra Riget til Game of Thrones" av Aslak Nore
  • "Radioresepsjonens 169 dilemmas - og andre lettbeintheter fra Tore, Steinar og Bjarte" av Tore Sagen
  • "Veien rettet seg ut - men jeg fullførte svingen! - nye norske trafikkskademeldinger" av Arve Torkelsen
  • "Brødrene Dal - jakten på Karl XIIs gamasjer" av Lars Mjøen
  • "Norske standarder - en endelig avslutning på meningsløse diskusjoner" av Martin Aas
  • "O jul med din vrede" av Per Inge Torkelsen
  • "Tingenes tilstand" av Petter Schjerven