Statsministerkuppet

Gerhardsen mot Nygaardsvold

en politisk thriller om maktkampen i mai-junidagene 1945 som skulle endre Norge

Centrum norsk forl. 2006 Heftet

I mai-junidagene 1945 foregår det en nådeløs kamp om makten i Norge. Statsminister Nygaardsvold er fremdeles i England, noe som likevel ikke forhindrer landsstyremøte i hans eget parti, Arbeiderpartiet, i å vedta at hans regjering må erstattes av en midlertidig samlingsregjering. Den skal settes sammen etter stillingen i det siste valgte Stortinget av 1936, dvs. borgerlig flertall og borgerlig statsminister. Men drøye tre uker senere har det motsatte skjedd. Landet styres av en samlingsregjering med et flertall av statsråder fra Arbeiderpartiet og Norges kommunistiske parti, ledet av Einar Gerhardsen, Arbeiderpartiets nye formann. Hva hadde skjedd? I denne boken følger forfatteren begivenhetene fra dag til dag. Har litteraturliste.

Mer spennende enn fiksjon! Historikeren Harald Berntsen følger intrigene, maktspillet og taktikken dag for dag fra 8. mai til 23. juni da vår nye statsminister heter Einar Gerhardsen. Flere velregiserte manøvre via egne partimedlemmer, politiske motstandere, høyesterett og motstandsfolk fører til Youngstorgets seier med utnevnelsen av Einar Gerhardsen. Under den brusende overflaten av frigjøringsrus og tilsynelatende nasjonal harmoni foregikk det i Norge i mai-junidagene 1945 en nådeløs kamp om makten. De tyske okkupantene hadde satt Stortinget til side og jaget den lovlige regjeringen Nygaardsvold på flukt over til England. Dermed åpnet det seg et politisk tomrom som ble fylt av folk som tidligere hadde stått på siden av det parlamentariske demokratiet, og som bestaltet seg selv som hjemmefrontens sentrale ledelse. Under krigen tumlet de med planer om å endre Grunnloven og lykkes i å presse Nygaardsvold-regjeringen til å love å gå av ved frigjøringen, til fordel for en samlingsregjering uten grunnlag i Stortinget. 28. mai 1945 er fremdeles statsminister Nygaardsvold i England. Det forhindrer ikke at landsstyremøte i hans eget parti, Arbeiderpartiet, vedtar at hans regjering må erstattes av en midlertidig samlingsregjering. Den skal settes sammen etter stillingen i det siste valgte Stortinget av 1936, det vil si ha borgerlig flertall og borgerlig statsminister. Drøye tre uker seinere har det motsatte skjedd: Landet styres nå av en samlingsregjering ledet av Arbeiderpartiets nye formann, Einar Gerhardsen, og med et flertall av statsråder fra Arbeiderpartiet og Norges kommunistiske parti. Hva hadde skjedd? I denne historiske thrilleren følger Harald Berntsen begivenhetene fra dag til dag.

Forlag Centrum norsk forl.

Utgivelsesår 2006

Omtalt tid 1939-1945