Stalpi

av (forfatter) og Bjørn Alex Herrman (oversetter).

Oktober 2018 Innbundet

"Skutersporet var en strek over myras hvite ark, og der nede løp ulven. Som en grå spøkelseshund trådte den frem og tilbake i snødrevet som ble pisket opp av rotorbladene".
To menn fanger en ulv i en svensk skog og kjører den sørover i natten.
Ti år er gått siden Susso Myrén la ut på en ufrivillig og farlig jakt. En jakt som ledet til at barnerøveren Lennart Brösth og trollsekten hans ble oppløst, og Brösth sperret inne.
Nå bor Susso i et hus dypt inne i skogen, med et gammelt ekorn som eneste selskap. Når Brösth rømmer fra psykiatrisk sykehus, kan selv ikke trolljegere føle seg trygge.
Stalpi - det samiske ordet for ulv - er den etterlengtede oppfølgeren til Stefan Spjuts uhyggelige spenningsroman "Stallo". Vi tas med til Myrén-slekten og til et norrland der troll, vetter, nisser og skrømt er mer enn gammel folketro. Dette er et sted der troll forvandler seg til dyr - bjørn, gaupe , mus - og ulv: vesener som kryper inn i sinnet på deg og tar over.
Hvis man tror på troll, da er man bare rar. Men hvis man vet at de finnes, da er man forbannet.

Forlag Oktober

Genre Fantastisk litteratur Thriller

Omtalt sted Sverige

Les heller den første boka i serien, Stallo. Den var fantastisk. Fascinerende blanding av krim og fantacy. Det finnes virkelige troll, men dette kommer fram litt etter litt, med en uhyggelig bakgrunn av barnekidnappinger. I denne oppfølgeren tar det imidlertid helt av med mystiske vesener og halvtroll og action. Sjøl om det for så vidt er spennende og driv i fortellingen, ble det en nedtur.

• "Fandom" av Anna Day
  • "True blood - kokebok" av Gianna Sobol
  • "Overnaturlige og underjordiske vesener fra folketro" av Johan Egerkrans
  • "Årets påskekrim - 13 kriminalnoveller fra spenningens mestere" av Johan Theorin
  • "Cress" av Marissa Meyer
  • "Falsk natur" av Jane Harper
  • "Ulvehammeren - Edvard Frosts ekspedisjoner" av Alexander Løken
  • "Kobberhansken" av Holly Black
  • "Brent av solen" av Laura Lippman
  • "Røde maske" av Elias Våhlund
  • "Offermyra" av Susanne Jansson
  • "Kråken, eller Den urovekkende og besettende sannheten om tragedien på Skrinnøya, Myrvangfolkets forbannelse og de blodige konsekvenser dette skulle få for vestens historie - en konspirasjonsroman" av Johan Jensen