Stalins svøpe

KGB, AP og kommunismens medløpere

Document forlag 2021 Innbundet

At Treholt ikke var den eneste KGB-spionen i Arbeiderpartiet, har lenge vært en slags offentlig hemmelighet i Norge. I løpet av de snart førti årene som er gått siden arrestasjonen av Treholt, har det fra tid til annen kommet frem navn på andre personer som forsynte KGB med informasjon, men aldri ble dømt for det. Disse nyhetene har imidlertid bare kommet i små drypp, som deretter raskt er blitt glemt i offentligheten. Noe ekko har sakene ikke fått, og ingen har trukket linjen mellom dem.

Arkivene som ble tilgjengelige etter Sovjetunionens fall, åpnet også for å komme til bunns i hvor mange andre nordmenn som svek. Men blant norske historikere og journalister har interessen for slike undersøkelser vært påfallende liten. Hvorfor?

Svaret kommer fra den kjente norske forfatteren Alf R. Jacobsen i hans nye bok «Stalins svøpe: KGB, AP og kommunismens medløpere», som Document Forlag snart skal gi ut: Den norske venstresiden, og da i særdeleshet Arbeiderpartiet, har hatt for mye å skjule og har derfor brukt makt for å forhindre at det blir kastet lys over denne delen av Norges nyere historie.

I denne boken gir Alf R. Jacobsen oss navnene på dem som beveget seg på grensen eller krysset den i sitt forhold til Sovjetunionen. Leserne har mange store overraskelser i vente. Forfatteren gir selv en smakebit av bokens innhold i disse spaltene i dag. Einar Førde er bare en av mange sentrale skikkelser i AP i det 20. århundre som i beste fall oppholdt seg i legitimitetens grenseland mens de ble kultivert og smigret, i verste fall også vervet, av KGB.

Forlag Document forlag

ISBN13 9788275192415