Ståle

av (forfatter) og Jan Holm (gjendikter).

Schibsted 2012 Innbundet

Han har vært døden nær på fotballbanen, han har ført FC København til nye høyder og han har fått kjørt seg i Köln. Endelig kommer Ståle Solbakkens fotballiv mellom to permer. Ståle Solbakken begynte sin fotballkarriere i hjembygda Grue, før han gikk til HamKam og deretter til Lillestrøm. Der bygde han seg opp som en nøkkelspiller på det norske landslaget. Han ble proff i engelske Wimbledon, før turen gikk til Aalborg i Danmark, der han vant seriegull i 1999 og ble kåret til årets spiller i 2000. Høsten 2000 meldte Solbakken overgang til FC København, men karrieren hans som fotballspiller var plutselig over da han fikk hjertestans under en trening med FCK i 2001. I 2003 tok Ståle Solbakken over treneransvaret for et skakkjørt HamKam, som rykket rett opp i eliteserien. Deretter ble klubben nummer fem og ti i sesongene 2004 og 2005 . før turen igjen gikk til FC København. Han ble kåret til årets trener i Danmark i 2007. I 2011.2012 hadde han utfordrende møter med tysk presse før han fikk sparken som trener for Bundesligaklubben FC Köln. Dette er en enestående historie om en enestående fotballpersonlighet.

Forlag Schibsted

Omtalt person Ståle Solbakken

For en fyr med en umenneskelig energi! Krever det beste og mener det er det minste man kan forvente av noen, det stål-hodet Mr. Solbakken med pacemaker har. Beskjeden av legen om å legge opp, resulterte i en ikke verden for Ståle der lite stress slettes ikke var endel av hverdagen som trener i FC København med liga og Champions League spill der pengene rår, og man som regel ikke er bedre enn sin siste kamp.

Biografien om Ståle Solbakken som starter dramatisk, men blir litt langdryg.

Alltid interessant å høre om idrettsfolk oppvekst og veien for å bli best. Boka har en ekstra dimensjon, med Ståles hjertestans og konsekvensene dette får for hans videre karrierer og liv.

Boka blir litt langtekkelig når man får nærmere 150 sider om tida hans som FC København trener. Burde ventet noen år med utgivelsen, da man ikke får med seg oppholdet i Wolverhampton FC eller returen til FCK.

Anbefales om man er interessert i ALLE detaljene fra den første tida i FCK, Ham Kam og perioden i Køln. Styr unna om du ikke er det.

• "Hvite niggere" av Ingvar Ambjørnsen
  • "Kakerlakkene" av Jo Nesbø