Stål

av (forfatter) og Astrid Nordang (oversetter).

Aschehoug 2013 Innbundet

Byen Piombino i Toscana er så forskjellig fra postkortene som overhodet mulig. Her er ingen olivenlunder, vinmarker eller fargerike restauranter, men et stålverk som har slukt byens menn i uminnelige tider. I trappeoppgangene til de forfalne høyblokkene deales det heroin og andre stoffer. Her vokser Anna og Francesca opp. De er tretten, snart fjorten og lyser opp stranda med sin blendende skjønnhet. "Stål" er den fantastiske historien om deres drømmer og lengsler, om deres kjærlighet og vennskap som skal vare evig, og om et samfunn der kompasset har gått i stykker. Silvia Avallone har i sin debutroman klart å skildre et stykke Europa der ungdommen møter stadig større utfordringer.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788203217128

EAN 9788203217128

Omtalt sted Italia

En grei nok bok, men manglende språkvask fra forlaget sin side gjør at man risikerer å miste tråden et par steder i boken.

Livet kan være alt annet enn man tror.

Det er klamt og hett i byen Piombino. Jentene Anna og Francesca er bestevenninner. De er jenter i begynnelsen av tenårene, og de tilbringer alle dagene sammen, gjerne ved stranden. Der gjør de seg til og herjer med guttene. Disse jentene vet at de er vakre og er ikke redd for å vise at de vet det, og de "stygge" jentene misunner dem. Anna og Francesca eier verden. I alle fall oppfører de seg som det. De er inne i en fase hvor de skal ta avgjørende valg, eksperimentere, håndtere følelser og vennegjengen de holder til settes på prøve. Vil livet bli som de tror eller kommer alt til å forandre seg? Mange mennesker fra denne byen ender opp i stålfabrikken som er byens "navle", men klarer jentene og vennene deres å bli til noe mer enn å være fremtidige hjemmeværende hustruer eller fabrikkarbeidere?

Bokomslaget minnet meg umåtelig om sommerlektyre og det er jeg litt skeptisk til. Da blir jeg automatisk "redd" for at boka blir for damete for meg eller chick - lit som vi egentlig kaller det. En sjanger jeg ikke har noe sans for. Men selv om dette ble en skikkelig sommerlektyre, men ikke på den negative måten, så gjorde det ikke noe at bokomslaget så litt vel chick - lit aktig ut. Språket er modent, og både gutter og jenter, til og med voksne kan lese denne uten flauhet. For det er mye ting som skjer i denne historien som kan skje med alle. Tillit til andre mennesker. Hvordan komme videre når man minst venter det og andre relative temaer dukker opp underveis. Historien er menneskelig. Vi blir godt kjent med disse sårbare og drømmende menneskene. Vi vil vite hva som skjer med dem, både på godt og vondt for historien er så drivende og fortelles fra forskjellige perspektiv. Vi er i tankene og handlingene deres. Man føler både heten og fortvilelsene, og håpet og drømmene deres. Man føler at man sitter i en berg og dalbane mens man leser. Det går veldig fort opp og ned, og man vet ikke bestandig hva som skjer rundt neste sving.

Forfatteren Silvia Avalleno klarer å holde leseren i sin jernhånd til tross for at deler i boka er litt forutsigbart og som gjør til at det trekker litt ned. Men likevel ville jeg vite om jeg hadde rett og ville vite hva som skjedde videre uansett om jeg ante at det ville gå slik man tror det vil gå. For man blir så godt kjent med og knyttet til disse menneskene at det blir på en måte vanskelig å ville dem noe vondt og skille seg fra dem. Man vil dem bare alt vel til tross for at ting ser vel mørkt ut for dem nå og da. Men slik er livet. Man vet aldri hva som skjer og alt kan ikke være rosa skyer.

Stål er en fin sommerlektyre om vennskap, følelser og drømmer. Selv om jeg stempler denne boka som "sommerlektyre", så mener jeg det ikke på en negativ måte. Dette er sommerlektyre med dybde og den tar opp problemer som noen kanskje vil kjenne seg igjen i. Og kanskje boka også vil få deg til å tenke på hva slags mennesketype du selv var i ungdomstiden? Jeg har aldri lest noe av Avalleno tidligere, men jeg er interessert i å lese flere bøker av henne og få mulighet til å lese mer italiensk litteratur generelt.

Piombino Toscana, som er alt annet enn det de fleste forbinder med denne landsdelen. Sentralt i byen er et gedigent stålverk som "sluker" mennene som jobber der.
De snart fjorten år gamle venninnene Anna og Francesca lyser opp stedet med sin skjønnhet, men bak deres vakre fasade skjuler det seg mørke hemmeligheter.
Via Stalingrado er en tøff gate å vokse opp i, og det er fort gjort å trå feil.

Hele settingen i "Stål" minner veldig om Ferrantes bøker om de to venninnene Elena og Lila. Meget lesverdig!

Hvilket bilde får du av verden på et sted der så å si ingen drar på ferie, går på kino, vet noe om verden, ikke blar i en avis eller leser en bok, og har det bra med det?

Verden var ennå ikke kommet til dem. Verden kom ikke før man ble fjorten.

Man tilpasser seg. Og de som tilpasser seg aller best, er kattene.

Målet er 65 bøker.

Også i år er målet å lese 52 bøker.

Dette leste jeg i 2013

Nytt år nye muligheter for nye lese opplevelser. Vet ikke om jeg klarer å slå 2021

• "Marina Bellezza" av Silvia Avallone
  • "Desperate gjerninger" av Megan Nolan
  • "Verdens viktigste begivenhet - roman" av Viktoria Lindberg
  • "Vi trenger nye navn" av NoViolet Bulawayo
  • "All kjærlighets begynnelse - roman" av Judith Hermann
  • "Prinsesse Bari" av Hwang Sok-Yong
  • "Det skulle vere sol, vi skulle reise til Lódz - roman" av Marit Kaldhol
  • "Etter oss - en fortelling" av Gøhril Gabrielsen
  • "Jeg hadde en oppvekst nesten som min egen - roman" av Per Marius Weidner-Olsen
  • "Nada - roman" av Hanna Stoltenberg
  • "Linfruen" av Julia Franck