St. Petersburg-historier

om tsarens storslåtte hovedstad

om Gogol og Dostojevskij, Rasputin og Lenin, Stravinskij og Sjostakovitsj, Brodsky og Putin

om byen som fødte revolusjoner og betalte for det

av (forfatter) og Irina Kosareva (medforfatter).

Tiden 2003 Innbundet

I 2003 fylter St. Petersburg 300 år. Journalist Morten Strand bor i byen og har i anledning jubileet skrevet en kunnskapsrik bok om en by som ingen ville ha, men som likevel har satt store spor i historien. Har litteraturliste.

St. Petersburg er 300 år i 2003. Dagblad-journalist Morten Strand har skrevet boken om byen som ingen ville ha. I mai 1703 ble St. Petersburg grunnlagt. I utgangspunktet var det ingen som ville ha en by der Peter den store ville ha den, ikke minst fordi grunnen byen skulle bygges på var sumpmark, og fordi elven Neva til stadighet fløt over sine bredder. Men en by ble det, etter tsarens vilje, den ble raskt sentral i både russisk og europeisk historie.Det var i St. Petersburg terrorisme utviklet seg som politisk idé. Det var her Oktoberrevolusjonen startet i 1917. Det var her man både kjempet mer desperat og led mer nakent enn ved noe annet frontavsnitt under andre verdenskrig. Det var her forfattere som Aleksandr Pusjkin, Nikolaj Gogol og Fjodor Dostojevskij skrev sine verker, og Dmitrij Sjostakovitsj tryllet fram sine monumentale toner. Og det var her Nobelprisvinner Iosif Brodsky ble født, plaget, og til slutt utvist fra det daværende Sovjetunionen. Brodsky vokste opp ikke så langt unna en annen av byens sønner, nemlig nåværende president Vladimir Putin. Som barn bodde begge to i ett og halvt rom i store fellesleiligheter i sentrum av St. Petersburg. I dag fremstår de to som motpoler for å forstå byen og dens historie.I år fyller St. Petersburg 300 år. Journalist i Dagbladet, Morten Strand, bor i byen og har i anledning jubileet skrevet en underholdende og kunnskapsrik bok om en by som ingen ville ha, men som likevel har satt store spor i historien.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2003

Omtalt sted St. Petersburg

• "Tredveårskrigen - en europeisk katastrofe 1618-1648" av Dick Harrison
  • "Europeere" av Simen Ekern
  • "Fjodor M. Dostojevskij" av Peter Normann Waage
  • "Russland er sitt eget sted - streker til et lands biografi" av Peter Normann Waage
  • "Imperiet" av Ryszard Kapuściński
  • "1814 - miraklenes år" av Karsten Alnæs