Språkkunnskapen - medfødt eller tillært?

om barns tilegnelse av det første språket

Unipub forlag 2007 Innbundet

Boka handler om hvordan barn tilegner seg sitt første språk, og drøfter om språklæring er medfødt eller tillært. Har litteraturliste.

Eric Papazian drøfter her Chomskys påstand om at grunnleggende deler av språkkunnskapen er medfødt. Han argumenterer for at språk er tillært i sin helhet, på samme måte som vi lærer alt annet. Det legges vekt på å skille mellom evner på den ene sida og kunnskaper og ferdigheter på den andre. Språk plasseres i forholdet til skillet natur og kultur. Boka prøver også å si noe om hva språk er, dvs. hva man lærer når man lærer språk, og om hvordan språk læres. I den forbindelsen kommer forfatteren inn på mer allmenne kunnskaps-teoretiske problemstillinger, som den hypotetisk-deduktive metoden og især induksjon. Også forholdet mellom språklæring og språkvitenskap, og mellom språklæring og språkendring, blir tatt opp. Boka vil ha interesse for alle som driver med språklæring og språkundervisning enten praktisk eller teoretisk, dvs. språklærere, især morsmålslærere, språkforskere og språkstudenter. Eric Papazian er førsteamanuens ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier, Universitetet i Oslo, og har tidligere arbeidet med norsk dialektologi, grammatikk og språkteori.

Forlag Unipub forlag

Utgivelsesår 2007