Språk og historie

en oppdagelsesreise

av (forfatter) og Lars Nygaard (oversetter).

Pax 2011 Heftet

Denne boken tar for seg hvordan historien og språkene har påvirket hverandre gjennom tidene. Fra menneskene på jorden var jegere og sankere og frem til nå.

Forlag Pax

Interessant og tidvis fascinerende om språk versus samfunn og makthierarkier gjennom historien. Jeg innrømmer at jeg delvis skumleste eller bare hoppet over enkelte kortere partier i boka, men det skyldes min manglende interesse for dybden i stoffet, ikke temaet selv.

Alt i alt, tematikken i boka var et spennende og interessant bekjentskap. Overfladisk kjente jeg til en del fra før, men jeg lærte også mye nytt om språk og språkutvikling i historisk-samfunnsmessig kontekst.

Hvordan språk oppstår og forsvinner, og hvorfor språk får så ulike skjebner, har naturligvis å gjøre med hva som skjer med menneskene som bruker språkene. Med andre ord er språkene avhengig av historien. Men hva det er som skjer, skyldes også i mange tilfeller nettopp hvilke språk folk snakker. Historien påvirkes altså av språkene. Man kan også si at språkene er en del av historien.

Jordbruk og husdyrhold forandret altså menneskenes vilkår. Livet ble mindre mobilt, og man levde sammen med ganske mange andre mennesker i nabolaget. Samfunnene ble større, mer organiserte og mer voldelige.

Bøker jeg har lest og håper å få lest i løpet av sommerferien 2011.

• "Alle jordens språk" av Alf Lombard
  • "Hvordan språkene ble til" av Tore Janson
  • "Bokstavene i historien - maktsymbol fra August til Mussolini" av Øyvin Rannem
  • "Etymologi for alle - levende ord" av Johan Hammond Rosbach
  • "De indoeuropeiske språkenes historie - et tre med mange grener" av Ola Wikander
  • "Den store ensomme - en biografi om Ludvig Holberg" av Lars Roar Langslet
  • "Arne Garborg - ein biografi" av Tor Obrestad
  • "Nye språk i Norge - en språkodyssé" av Pål Kristian Eriksen
  • "Romerinner og romere - livet i Romerriket" av Tore Janson
  • "Germanerne - mytene, historien, språket" av Tore Janson
  • "Det norrøne samfunnet - vikingen, kongen, erkebiskopen og bonden" av Jón Viðar Sigurðsson
  • "(Nesten) alt du trenger å vite om norsk - 52 om språk" av Helene Uri