Sporvekslingsmordet

Cappelen Damm 2016 Innbundet

En 17 år gammel skiløper blir funnet skutt i sporet under siste etappe av en stafett i Holmenkollen. Udåden skjedde i åpent lende, men uten vitner. Politietterforskeren Kolbjørn "K2" Kristiansen har fått en ny brysom sak å bryne seg på. Sporvekslingsmordet er en tankevekkende familiehistorie om et adoptivbarn fra 1970-tallets Norge, og samtidig et nytt klassisk krimmysterium i serien om K2 og Patricia.

ISBN13 9788202522100

EAN 9788202522100

Omtalt tid 1970-1979

Er redd dette ble den første - og siste Lalum- boken for meg. Ikke at den var direkte dårlig, men når man nærmer seg slutten av boken, - og bare skumleser for å bli ferdig; da er boken for lang og hele historien blitt en smule kjedelig. Men den var veldig lite blodig, og DET var positivt for meg, da.

Her er min omtale av Sporvekslingsmordet. Ekstern lenke.

Det her ble altså for tørt for min del. Føles ut som jeg leser en sakkyndig rapport eller et manus. Avbryter for denne gang.

Uff da. Jeg liker Lahlum, jeg, med hans merkelige, stive karakterer og språk. Men denne gangen tok det overhånd, synes jeg. Nils Nordberg leser utmerket, og uten hans variasjon i stemmebruk, er jeg redd disse personene hadde blitt paddeflate. Rike, fattige, kvinner, menn, unge, gamle, direktører, advokater eller butikkansatte, alle ordlegger seg nøyaktig samme, arakiske måte. De tenker og oppfører seg merkverdig likt også. Jeg likte plottet godt, men det sklei også ut etter min mening. Dessuten forsto jeg da hva dette handla om leeeeeenge før de supersmarte etterforskerne. Løsningen falt da også til jorden med et klask. Så nei. Jeg er ikke det minste overraska over at denne ble nulla av Kulturrådet.

Temperaturen var like under null, kroppen topp opplagt, løypesporene nypreparerte og skismøringen perfekt. Over nysnøen føk hun fra de første stavtakene frem så lett og raskt som hun aldri kunne huske å ha gått før. Hun hadde bestemt seg for å holde fokus på løpet det drøye kvarteret det skulle vare. Det gikk greit mens hun fortsatt var inne på stadion, og kunne høre applausen og tilropene fra noen hundre fremmøtte der. Men ledelsen var for stor og tankene for engasjerende til at hun klarte å holde fokus på sporet etter at hun var ute av stadion, og bare så en og annen tilskuer ute i løypa.

Jeg ble så lei meg at jeg satt alene og led meg gjennom et uvanlig trist finsk fjernsynsteater etterpå.

Målet er 40 bøker

• "Haimennesket" av Hans Olav Lahlum