Spor i støvet

av (forfatter) og Jan Chr. Næss (oversetter).

Gyldendal 2019 Heftet

En uforglemmelig fortelling om skyld, kjærlighet og om å våge å se sannheten fra forfatteren av bestselgeren "Arven".

Bath, april 1942: Frances Perry har fått ansvar for å passe seks år gamle Davy Noyle. Men Frances må ut en tur, og hun plasserer Davy hos et eldre ektepar. Hvordan skulle hun kunne vite at det er akkurat den kvelden de tyske bombene skal ramme Bath?
Da støvet legger seg, er Davy borte. Og redningsmannskapene gjør en oppdagelse som åpner gamle sår for Frances - et funn som tvinger henne til å grave i hukommelsen etter barndomsminner hun ikke har visst eller ønsket å forstå at hun hadde. Slik knyttes oppdagelsene i 1942 til en forbrytelse som skjedde over tjue år tidligere. De kaster om på alt Frances tror hun har visst om seg selv og om menneskene rundt seg. Men denne gangen sverger hun på å avdekke sannheten - samme hvor mørk den kan være.
Med et unikt fortellertalent vever Katherine Webb sammen historisk kunnskap og psykologisk innsikt til en uforglemmelig fortelling om skyld, kjærlighet og om å våge å se sannheten i hvitøyet.

ISBN13 9788205530669

EAN 9788205530669

Serier Lesetid Gyldendal pocket

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted England

Frances føler seg ansvarlig for seks år gamle David, som er nevøen til hennes forsvunne bestevenninne. Davids mor kommer ikke for å hente ham denne aprilkvelden i 1942. Frances trenger luft, og plasserer David hos et eldre ektepar hun kjenner. Mens Frances sitter og ser ut over Bath og tenker på venninnen, blir byen bombet av tyskerne for første gang. Tilbake i byen finner hun ekteparet døde, men David er sporløst forsvunnet. Imidlertid har bombingen avslørt noe annet som tar Frances over 20 år tilbake i tid. Alt hun har trodd på er feil, men denne gangen skal sannheten fram - koste hva det koste vil...

Rotete start, og en del langdryge passasjer, men den tar seg omsider opp.

Ikke så bra som hennes første bøker, men langt bedre enn hennes forrige, Skjulestedene.

• "Kvinner som kjøper blomster" av Vanessa Montfort
  • "Safirhandlerens enke" av Dinah Jefferies