Splitter pine

av (forfatter) og Lars Lenth (oversetter).

Kagge 2003 Innbundet

Journalisten Jack Tagger er degradert til å skrive nekrologer, og er temmelig frustrert. Men nå har han snublet over en stor sak, som kanskje kan få fart på karrieren igjen. Han forsøker sammen med sin unge redaktør å finne ut omstendighetene rundt døden til frontfiguren i Jimmy and The Slut Puppies. Han døde i en dykkeulykke, og Jack mistenker at enken kan ha hatt fordeler av mannens død. Men ingen ting er så rett frem som Jack tror.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2003

Serie Kagge krim

Genre Spenning

Omtalt sted Sørøstlige stater

Lettlest, stort sett elegant skrevet, passer som ekstrabok eller rein avslapping. Inneholder stort sett de samme elementene som de andre bøkene hans jeg har lest. Et eller flere mord hvor bandittene er kjent, samt noen samleier, uten at det blir for intimt.
Det som gir bøkene litt ekstra er på den éne sida de skrudde typene hans, som fyren med Roadkill cafe, fra en av de andre bøkene, og Hiaasens hudfletting av degenereringa i USA. I denne boka er det avisene som får gjennomgå, og sidehistoria viser åssen det går når aviser med faglig dyktige journalister blir oppkjøpt av moguler hvis eneste mål er 25% avkastning.

Min første Carl Hiaasen bok dette. Bra saker, selv om stilen, tonen, i boka ikke er helt min cup of tea. Jeg mener...denne litt bråkjekke amerikansk-fandenivoldske humor-kjekkas greia som hovedpersonen er befengt med, vel... noen liker det sikkert, men jeg sliter.

Anyway, Splitter pine er underholdende og lettlest, fin bok, men ikke helt i mitt toppsjikt. Boka egner seg fint som lødig strand/ underholdningslitteratur. Total avkobling! Det er vel en krimbok dette selv om humorstempelet også godt kan brukes. En salig mix. Pluss at leseren får mye betraktninger om journalistikk og aviser/ avisdøden fra begynnelsen av 2000-tallet. Det er nemlig fra den tiden boka er gitt ut/ handlingen foregår. Og ting vedrørende media har som kjent absolutt ikke stått stille siden den gang. Jeg gir Splitter pine en solid firer/ svak femmer på terningen.

En helt ny lov i Florida tillater folk å kjøre motorsykkel uten å bruke hjelm. Det er en gullgruve for nevrokirurger og begravelsesagenter.

Favorittkategorien min er krim

• "Native tongue ; Striptease" av Carl Hiaasen