Spis, elsk, lev

en personlig reise gjennom Italia, India og Indonesia

av (forfatter) og Gry Wastvedt (oversetter).

Cappelen Damm 2009 Heftet

Dette er første boken om Elizabeth Gilbert. Historien om Elizabeth fortsetter i Evig din.

Over 5 millioner solgte bøker bare i USA!
Denne boken er blitt et fenomen i USA etter gjentatte anbefalinger fra Oprah Winfrey

Elizabeth Gilberts liv er tilsynelatende perfekt. Hun er trettito år gammel, hun har en flott mann, et vakkert hjem, en spennende jobb, og nå prøver de å få barn. Men i stedet for å føle seg lykkelig og tilfreds, føler hun angst, sorg og forvirring. Hun vil ikke være gift, hun vil ikke ha noe barn. Hun vil være fri, hun vil finne meningen med livet. Men det som venter er en opprivende skilsmisse, en knusende depresjon og nok et mislykket kjærlighetsforhold før Elizabeth vet hva hun må gjøre. Hun kvitter seg med alle sine eiendeler, sier opp jobben, forlater sine kjære og legger ut på en ettårs reise - helt alene.

I denne boken forteller hun om sitt reiseeventyr. Hun starter med et opphold i Italia hvor hun lærer seg å nyte, snakke italiensk og hvor hun legger på seg de hyggeligste 11 kilo i sitt liv. I India lærer hun å finne sinnsro ved hjelp av en innfødt guru og en overraskende klok mann fra Texas. Til slutt ender hun opp i Indonesia hvor en eldgammel medisinmann lærer henne å finne balansen i livet. Og helt uventet, og når hun minst venter det, møter hun kjærligheten.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788202301309

EAN 9788202301309

Genre Personlige beretninger

Omtalt sted Italia India Indonesia

Omtalt person Elizabeth Gilbert

Lest på norsk og jeg storkoste meg :)

Ingen revolusjonerende bok for min del, men jeg hygget meg allikevel igjennom hele boken og leser gjerne flere slike :-)

• kanskje jeg kan slutte å avbryte andre når de snakker. For uansett hvor kreativt jeg angriper min vane med å avbryte, finner jeg ikke andre måter å se det på enn denne: "Jeg mener at det jeg sier er viktigere enn det du sier." Og jeg finner ingen andre måter å se det på enn denne: "Jeg mener at jeg er viktigere enn du er." Og det må jeg slutte med.

having a baby is like getting a tattoo on your face. You really need to be certain it's what you want before you commit.

Man graver alltid i fortiden eller pirker borti framtiden, men hviler sjelden i øyeblikket. Det er litt sånn som med min venninne Susan, som roper nærmest i panikk hver gang hun ser et vakkert sted: "Det er så vakkert her. Jeg må komme tilbake hit en gang!"

Hvis jeg føler meg ensom, tenker jeg: Så vær ensom, Liz. Lær å gå rundt ensomheten. Lag deg et kart over den. Sitt med den, for en gangs skyld i livet. Velkommen til en menneskelig erfaring. Men bruk aldri mer et annet menneskets kropp eller følelser som en kløpinne for dine egne uoppfylte lengseler.

For å meditere du bare trenge å smile. Smile med ansiktet, smile med sjelen, og god energi kommer til deg og renser vekk dårlig energi. Selv leveren må smile.

Bøkene som blir referert til i OITNB! Minus et par fagbøker jeg ikke gadd å legge til (ikke var det plass heller!) ;)

Har du hørt om flyttnøkler? En helt vanlig gjennstand som er kamuflasje for et transportmiddel som frakter den som er i berøringen med den over store avstander? Disse gjenstandene kan være hva som helst. Som gamle støvler, blikk bokser, gummi dekk eller bøker. Skjønner du hvor jeg vil henne? For uavhenig av magiske egenskaper og inflytelse fra Harry Potter kan bøker gjør nettopp dette; nemmelig transportere deg til fjerne steder. Helt til verden utenfor... Og verden utenfor er faktisk ikke så veldig liten. Den omhandler vel, for min del, omtrent alt som strekker seg utenfor Bergens bys usynlige grenser. Men jeg forholder meg da mest til bøker som strekker seg litt lenger enn det. Bøker som griper tak i verden utenfor livet slik vi kjenner det og berører nye mennesker, ukjente kulturer, fremmede samfunn og ulike religioner. Bøkene på denne listen gir et innblikk i andre menneskers dagligliv i deres hjemland, eller i livet som en fremmed og flyktning i den verden som vi kjenner så godt og tar så forgitt.

Mål for 2013: fullføre 50 av disse bøkene.

Bøker som ble lest før og etter en reise til India i oktober 2012.

• "Granateplene - en mor-datter-historie" av Sue Monk Kidd
  • "The secret" av Rhonda Byrne