Spinn

Gyldendal 2000 Innbundet

Nitten år gamle Thomas Dahl fra Drammen er en outsider på videregående, og han er overbevist om at det skyldes hans lange øreflipper. Han utvikler derfor sitt teorem om heslighetens velsignelse: bare mennesker med et stygt utseende kan ha en vidunderlig sjel. En dag ser Thomas tilfeldigvis et bilde av Ylva Menti i en finsk avis. Hun har også lange øreflipper, hun er like stygg som ham. Siden de derfor må være skapt for hverandre, sykler Thomas av gårde mot Turku for å treffe henne.

Thomas Dahl (19) er bråmoden, belest og hjelpeløst forlesket i Iselin som sitter på pulten foran ham på videregående i Drammen. Han er en outsider i elevflokken . årsaken er, ifølge Thomas, de store ørene hans. Hans teori er at stygge mennesker må utvikle indre sider av seg selv for å overleve, noe pene mennesker slipper, og han utviser en beundringsverdig oppfinnsomhet i sine forsøk på å åpne Iselins øyne for hans indre skjønnhet, uten hell. Så en dag ser han et bilde av Ylva Menti (18) fra Turku i avisen. Hennes ører ligner hans egne, og overbevist om at han og Ylva derfor må være skapt for hverandre, legger han i vei til Turku . på sykkel. I romanen Spinn gir debutanten Tom H. Dalbak (f. 1958) en humoristisk og følsom skildring av en ung manns naivt-halsbrekkende forsøk på å få et grep om tilværelsen.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788205275720