Spider

av (forfatter) og John Erik Bøe Lindgren (oversetter).

Gyldendal 2004 Heftet

Spider er morens kallenavn på Dennis Cleg. Han vender tilbake til London som voksen mann etter 20 år i Canada. Canada er en vrangforestilling i hodet hans og en omskrivning for det mentalsykehuset han har vært innlagt på. På ettervernshjemmet prøver han å rekonstruere familiehistorien sin gjennom å skrive dagbok. Ikke minst er han opptatt av hvordan moren døde. En kompliserende faktor er at han tror at vertinnen på ettervernshjemmet, Hilda Wilkinson, kanskje er den samme ondskapsfulle, øldrikkende kvinnen som 20 år tidligere kom inn i livet hans og familien hans og ødela begge deler.

En kompromissløs og nervepirrende utlevering av et sykt sinn, der overgangen mellom vrangforestilling og virkelighet nesten er umerkelige. .Spider. er morens kallenavn på David Clegg. Han vender tilbake til London som voksen mann etter 20 år i Canada. Men .Canada. er egentlig en omskrivning av mentalsykehuset han har vært innlagt på.På ettervernshjemmet forsøker han å gjenskape familiehistorien sin gjennom å skrive dagbok. Ikke minst er han besatt av hvordan moren døde. En forstyrrende faktor er at bestyrerinnen, Hilda Wilkinson, kanskje er den samme ondskapsfulle kvinnen som 20 år tidligere kom inn i livet og familiens hans . og ødela begge deler.Spider er filmatisert av David Cronenberg, med Ralph Fiennes i hovedrollen som Spider.Terningkast 5. Dagsavisen«Knallgodt om schizofreni . Boken er stor lesning for den med sans for det litt uvanlige.»Valerie Kubens, Fædrelandsvennen

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205324831