Special deluxe

mitt liv, mine biler

av (forfatter), Neil Young (illustratør) og John Erik Frydenlund (gjendikter).

Vigmostad Bjørke 2015 Innbundet

Neil Youngs to bøker Memoarer (Waging Heavy Peace) og Special Deluxe er selvbiografier på linje med Bob Dylans Chronicles og Keith Richards' Life. Der hans forrige bok var sparsom med fortellinger fra Neil Youngs tidlige år, er Special Deluxe full av historier om denne perioden.

Young skriver blant annet om sin kanadiske barndom, foreldrenes skilsmisse, om hva som har påvirket ham musikalsk, de første kjærestene, de første bandene, rock 'n' roll-livet i kanadiske klubber, hippiescenen i Los Angeles, de musikalske ambisjonene, solokarrieren og de utallige reisene rundt om i verden. Og ikke minst skriver han om sitt kjærlighetsforhold til biler. Young benytter alle bilene han har eid - og elsket - som rammeverk og skaper på den måten fortellingen om sitt liv og karriere.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2015

Omtalt sted USA

Omtalt person Neil Young

Hva skal man egentlig si om denne boka da?
Neil Young skriver stor musikk og poetiske tekster som har tatt oss alle med storm.
Men forfatter er han ikke.
Språket er kjedelig og litt uengasjerende.
Boka i seg selv er viktig og bør leses av alle på min alder som vokste opp på 60-70 tallet.

Men det blir litt mye "alle er så flotte mennesker" Det er liksom ingen dyp innsikt i hva som foregikk den gangen. Det virker som han er glad i alle og vil bare skrive om alt og alle uten noen mål og mening.

Etter å ha lest Rick Wakemans to bøker om turnelivet med Yes og soloprosjektene blir dette ganske tamt.
Rick er ingen stor poet, men gud hvor morsomt han skriver. Neil er poet men ingen forfatter.
Viser vel at det ene ikke automatisk inkluderer det andre!
Uansett en bok å anbefale

Mange historier som går litt i surr her, men han skriver nå godt han godeste Neil. Det er korte kapitler som tar for seg modellbane, store el-biler, gitarer, hasj og kvinnfolk samt familielivet, Hawaii og barn med sykdom.

Biografien er ærlig, og interessant for de av oss som liker musikken til Young - men den er nok vel pratsom i lengden. Neil bebuder ny bok som skal følge opp denne, og jeg er usikker på hva mer han kan tilføre leseropplevelsen. Det later til at Neil har mye på hjertet og mange ting han ønsker å si. En redaktør kunne nok ha gjort en grundigere jobb med å sortere for den godeste rockeren og det ville ha fremstått som en mer tilgjengelig biografi.

Bøker jeg vil lese i 2013

• "Who I am - en selvbiografi" av Pete Townshend