Sovende floke

og tidlige tekster 1987-1995

Oktober 2013 E-bok

Situasjoner og stemninger avløser hverandre, som uavsluttede tv-programmer, i denne samlingen av kortprosatekster. De minste detaljer hviler i et suggererende halvlys: et kassettbånd med uforståelig lyd, en jente med hvite skinnstøvler, en elleve år gammel barnestjerne med munnen halvt åpen. Sovende floke beskriver en flyktig mentalitet, en nervøst granskende bevissthet, en tanke på vandring.

Dette er Tore Renbergs debutbok, som kom i 1995 og ble kritikerrost og prisbelønt og innledet det som skulle bli et uforlignelig og uforutsigbart forfatterskap. Denne nyutgaven inneholder en rekke upubliserte tekster fra Renbergs tidlige skrivende år ? dikt og prosa fra 1987-1995 ? samt et etterord av forfatteren om det å skrive sin første bok, og om å komme inn i litteraturen og gjøre den til sin.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2013

Tildelt litteraturpris Tarjei Vesaas' debutantpris 1995

noen har ligget i sengen min, noen har spist av maten min, noen har kremtet i halsen min, noen har gredd i håret mitt, satt det opp i store, vidunderlige floker, og så merker jeg det først nå

og du synes du ligner din egen lunge, arbeidsom, gyllen, tærende på seg selv, til den oppdager at den er to, og nærmest skrekkslagen, jublende, tenker seg muligheten av søsken, fjerne

God natt, vennen min
2.klasse, fårepølse og ost
i matboks med katt, og
gå forsiktig, kom rett
hjem

Du sier du vil ta på meg, men kan ikke, bare se, bli sett, og jeg tenker: Finnes det en tanke som vandrer, mellom oss, i oss, gjennom historien; en klosterpeis med fordampet sekret, en trøstedrikkende Churchill, en gråtende mor i Walsum, torghandleren som trekker på skuldrene i 1582, fluen som fortaper seg i vinduskarmen din. Kan det finnes en tanke på vandring, som kan vikle en sovende floke.

MEN HVA JEG ELSKER? Jeg elsker pi, det sirlig forblåste grafiske tegnet for pi, jeg elsker skuddårenes spark på baksiden av kneet, tiendelenes, hundredelenes ynkelige forsøk på å beskrive sekundet

• "Mamma, pappa, barn - prosa" av Tore Renberg
  • "Varmelager fem" av Tore Renberg
  • "En god tid - erindringer fra fremtiden" av Tore Renberg
  • "Renselse - romanen om Jakob Malde den ved Gud evig forbundne for verden alltid tapte, sett, elsket, aktet" av Tore Renberg
  • "Matriarkat - roman" av Tore Renberg
  • "Meir enn regn - noveller" av Frode Grytten